Caracasissa on vielä yö

Venezuelalaisen Karina Sainz Borgon (s. 1982) esikoisromaani Caracasissa on vielä yö (Aula & Co 2019, suom. Taina Helkamo) kertoo nuorehkosta venezuelalaisesta naisesta Adelaidasta. Romaani alkaa hänen äitinsä hautajaisista, joiden jälkeen Adelaidan maailma alkaa pala palalta murentua. Nykypäivän Venezuelan korruptio, inflaatio, puute elintarvikkeista ja lähiympäristön väkivalta pakottavat hänet pakenemaan. Tätä silmällä pitäen hän kehittelee itselleen uuden espanjalaisen identiteetin. Jukka Koskelainen kirjoittaa Helsingin Sanomien arviossaan: ”Romaani on ollut jo maailmalla pieni sensaatio. Muutamasta selittävästä jaksosta huolimatta sen voi huoletta nostaa latinalaisamerikkalaisen kirjallisuuden viimeaikaisiin huippuihin jo rohkeutensa ja kursailemattomuutensa vuoksi.”

”Kuulin laukauksia. Aivan kuten olin kuullut edellisenä päivänä, ja sitä edellisenä ja sitä edellistä edellisenä. Avonaisesta hanasta virtasi likaista vettä ja lyijyä erottamaan äidin hautajaiset sitä seuraavista päivistä. Istuessani ikkunan viereen sijoitetun työpöytäni ääressä huomasin, että naapurirakennusten asunnot olivat pimeinä. Oli aivan normaalia, että kaupungista oli sähköt poikki, siksi minua kummastutti se, että minun asunnossani oli valot vaikka muilla ei. ”Jotain on tekeillä”, ajattelin. Sammutin työpöydän lampun välittömästi. Silloin Ramonan ja Camelon asunnosta yläpuoleltani alkoi kuulua kovia ääniä. Huonekalujen kolinaa. Pöytiä ja tuoleja siirreltiin paikasta toiseen. Soitin heille. Kukaan ei vastannut. Ulkona yö ja sekasorto pitivät huolta siitä, että epävirallinen ulkonaliikkumiskielto pysyi voimassa aivan itsestään. Maassa elettiin synkkiä aikoja, luultavasti rankimpia sitten 1800-luvun viisivuotisen sodan.”