Fitzgerald, F. Scott

Kuvatiedoston lataaminen

Photograph information

Kuva: Carl Van Vechten

Synnyinaika

Synnyinpaikka

Kuolinaika

Kuolinpaikkakunta

Ammatti

Koulukunnat ja ajanjaksot

Tekijän käyttämä kieli

Kansallisuus

Teokset

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Nimi

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

esseekokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

romaanit

Muut teokset

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Elämäkertatietoa

Francis Scott Fitzgerald (1896-1940) ehti kokea vain kaksikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana niin menestyksen kuin unohduksen: ensimmäisen maailmansodan jälkeisen kirjailijapolven ihmelapsesta tuli amerikkalaisen kirjallisuuden kadehdittu tuhlaajapoika ja lopulta Hollywoodille nahkansa myynyt kehäraakki. Klassikon asemaan hänet kohotettiin vasta vuosia kuolemansa jälkeen.

Fitzgerald tunnetaan ennen muuta kuohuvan 1920-luvun ja sen melskeisiin antautuneen nuoren sukupolven tarkkanäköisistä kuvauksista. Fitzgeraldille 20-luku oli moraalisen murroksen, ihmeiden, kohtuuttomuuksien ja satiirin aikaa – jazzin aikakausi: ”Kohti säädyllisyyttä kehittyessään jazz tarkoitti ensin seksiä, sitten tanssia, sitten musiikkia. Se viittaa hermostolliseen kiihtymystilaan, joka muistuttaa varsin läheisesti sodanaikaista suurkaupunkia rintaman takana. – Syökää, juokaa ja iloitkaa, sillä huomenna me kuolemme.”
Fitzgerald itse joi ja iloitsi täysin rinnoin yhdessä vaimonsa, muusansa ja kirjailijakollegansa Zeldan kanssa. Heidän paljolti omaelämäkerrallinen tuotantonsa ei ollut vain ajan hengen kuvausta, vaan myös sen luomista.

(Gummerus)