Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Kesäkirja
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Kirja kertoo kolmesta ihmisestä, jotka viettävät kesää Suomenlahden saarella: Sophia-lapsesta, hänen isästään ja isoäidistään. Ennen muuta se on kertomus hyvin vanhan naisen ja hyvin pienen tytön ystävyydestä. He elävät lähellä toisiaan, heitä ympäröi se unelma kesästä, joka tunnetaan vain täällä pohjolassa, unelma jota on niin vaikea vangita, että se pysyy aina voimakkaana.
Tove Jansson kirjoittaa vähäeleistä kieltä ja saa sillä sanotuksi hämmästyttävän paljon ihmisistään, kesästä ja meren saaresta. Hän kuvaa tunteilematta vanhuutta ja lapsuutta. Kesäkirja nojautuu vakavimmillaankin iloiseen ja lämpimään elämäntunteeseen.
- - -
Kesäkirja kuvaa Sophia-tytön, hänen isänsä ja isoäitinsä yhteiselämää perheen kesäpaikassa Suomenlahden saarella. Kertomuksen ytimen muodostaa Sophian ja isoäidin välinen mutkaton, lämmin suhde. Vanhus ja lapsi ovat toisiaan kohtaan avoimen rehellisiä ja ikäerosta huolimatta tasa-arvoisia kumppaneita. Isoäiti ei erityisesti pyri kasvattamaan lapsenlastaan niin kuin "ne sellaiset, jotka ovat oikeassa iässä" ja "kieltävät kaiken hauskan", mutta hän osallistuu omalla viisaalla tavallaan Sophian leikkeihin keskustellen hänen kanssaan niin tekohampaista, sääennustuksista kuin Jumalasta ja kuolemastakin tai kirjoittaen yhteistä kirjaa kaikista iljettävistä pikkueläimistä, joita Sophia on eräänä kesänä alkanut pelätä. Välillä he riitelevät ovet paukkuen, mutta voivat lähettää toisilleen kunnioittavan lakonisen kirjeen, jossa vain todetaan "minä vihaan sinua, sydämellisin terveisin". Tarina on hauskasti kerrottu ja kaunis lisä siihen syntyy kesäisen saaristomiljöön kuvauksista.
(Tiina Tuomainen/ Sanojen aika)
Tove Jansson kirjoittaa vähäeleistä kieltä ja saa sillä sanotuksi hämmästyttävän paljon ihmisistään, kesästä ja meren saaresta. Hän kuvaa tunteilematta vanhuutta ja lapsuutta. Kesäkirja nojautuu vakavimmillaankin iloiseen ja lämpimään elämäntunteeseen.
- - -
Kesäkirja kuvaa Sophia-tytön, hänen isänsä ja isoäitinsä yhteiselämää perheen kesäpaikassa Suomenlahden saarella. Kertomuksen ytimen muodostaa Sophian ja isoäidin välinen mutkaton, lämmin suhde. Vanhus ja lapsi ovat toisiaan kohtaan avoimen rehellisiä ja ikäerosta huolimatta tasa-arvoisia kumppaneita. Isoäiti ei erityisesti pyri kasvattamaan lapsenlastaan niin kuin "ne sellaiset, jotka ovat oikeassa iässä" ja "kieltävät kaiken hauskan", mutta hän osallistuu omalla viisaalla tavallaan Sophian leikkeihin keskustellen hänen kanssaan niin tekohampaista, sääennustuksista kuin Jumalasta ja kuolemastakin tai kirjoittaen yhteistä kirjaa kaikista iljettävistä pikkueläimistä, joita Sophia on eräänä kesänä alkanut pelätä. Välillä he riitelevät ovet paukkuen, mutta voivat lähettää toisilleen kunnioittavan lakonisen kirjeen, jossa vain todetaan "minä vihaan sinua, sydämellisin terveisin". Tarina on hauskasti kerrottu ja kaunis lisä siihen syntyy kesäisen saaristomiljöön kuvauksista.
(Tiina Tuomainen/ Sanojen aika)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Päähenkilöt
Konkreettiset tapahtumapaikat
Tapahtuma-aika
Asiasanayhdistelmät
Alkukieli
Tekstinäyte
Kuutamo
Kerran huhtikuussa oli täysikuu ja koko merta peitti jää. Sophia heräsi ja muisti, että oli tultu saareen taas ja että hänellä oli oma sänky koska hänen äitinsä oli kuollut. Hellassa paloi vielä valkea ja liekit loimusivat katossa, jonne saappaat oli ripustettu kuivumaan. Hän astui lattialle, joka oli hyvin kylmä, ja katsoi ulos ikkunasta.
Jää oli musta, ja keskellä jäätä hän näki hellanpesän avatun luukun ja valkean joka paloi, siinä oli kaksi pesäluukkua aivan lähekkäin. Toisessa ikkunassa valkeat paloivat maan sisässä ja kolmannesta hän näki koko huoneen kahtena peilikuvana, matkalaukut, kirstut ja laatikot kannet auki ammottaen, ne olivat täynnään sammalta ja lunta ja kuivaa heinää, kaikki oli auki ja kaikessa oli pohjana sysimusta varjo. Kalliolla hän näki kaksi lasta ja niiden lävitse kasvoi pihlaja. Taivas niiden takana oli tummansininen.
Hän meni takaisin sänkyyn ja katseli valkeaa, joka hyppeli katossa, ja sillä aikaa saari tuli lähemmäksi mökkiä. Lähemmäksi ja lähemmäksi. He nukkuivat rantaniityn vieressä, heillä oli peitossa lumilaikkuja, ja heidän allaan jää tummeni ja alkoi liukua, lattiaan aukesi aivan hiljaa railo ja kaikki heidän matkalaukkunsa lipuivat kuun vanaan. Jokainen laukku oli auki ja täynnä sammalta ja pimeää ja katosi ainiaaksi.
Sophia ojensi kätensä ja vetäisi isoäitiä letistä, hyvin varovaisesti. Isoäiti heräsi heti. Kuule, Sophia kuiskasi. Minä näin ikkunassa kaksi valkeaa. Minkä takia niitä on kaksi eikä yksi?
Isoäiti mietti ja vastasi: Siksi että meillä on kahdet lasit, ikkunoissa.
Hetken päästä Sophia kysyi: Oletko varma, että ovi on kiinni.
Auki se on, hänen isoäitinsä vastasi. Se on aina auki, voit nukkua aivan rauhassa.
Sophia kääriytyi peittoonsa. Hän antoi koko saaren ajautua jäälle ja siitä horisonttiin asti. Vähän ennen kuin hän nukahti, nousi isä panemaan lisää puita pesään.
Kerran huhtikuussa oli täysikuu ja koko merta peitti jää. Sophia heräsi ja muisti, että oli tultu saareen taas ja että hänellä oli oma sänky koska hänen äitinsä oli kuollut. Hellassa paloi vielä valkea ja liekit loimusivat katossa, jonne saappaat oli ripustettu kuivumaan. Hän astui lattialle, joka oli hyvin kylmä, ja katsoi ulos ikkunasta.
Jää oli musta, ja keskellä jäätä hän näki hellanpesän avatun luukun ja valkean joka paloi, siinä oli kaksi pesäluukkua aivan lähekkäin. Toisessa ikkunassa valkeat paloivat maan sisässä ja kolmannesta hän näki koko huoneen kahtena peilikuvana, matkalaukut, kirstut ja laatikot kannet auki ammottaen, ne olivat täynnään sammalta ja lunta ja kuivaa heinää, kaikki oli auki ja kaikessa oli pohjana sysimusta varjo. Kalliolla hän näki kaksi lasta ja niiden lävitse kasvoi pihlaja. Taivas niiden takana oli tummansininen.
Hän meni takaisin sänkyyn ja katseli valkeaa, joka hyppeli katossa, ja sillä aikaa saari tuli lähemmäksi mökkiä. Lähemmäksi ja lähemmäksi. He nukkuivat rantaniityn vieressä, heillä oli peitossa lumilaikkuja, ja heidän allaan jää tummeni ja alkoi liukua, lattiaan aukesi aivan hiljaa railo ja kaikki heidän matkalaukkunsa lipuivat kuun vanaan. Jokainen laukku oli auki ja täynnä sammalta ja pimeää ja katosi ainiaaksi.
Sophia ojensi kätensä ja vetäisi isoäitiä letistä, hyvin varovaisesti. Isoäiti heräsi heti. Kuule, Sophia kuiskasi. Minä näin ikkunassa kaksi valkeaa. Minkä takia niitä on kaksi eikä yksi?
Isoäiti mietti ja vastasi: Siksi että meillä on kahdet lasit, ikkunoissa.
Hetken päästä Sophia kysyi: Oletko varma, että ovi on kiinni.
Auki se on, hänen isoäitinsä vastasi. Se on aina auki, voit nukkua aivan rauhassa.
Sophia kääriytyi peittoonsa. Hän antoi koko saaren ajautua jäälle ja siitä horisonttiin asti. Vähän ennen kuin hän nukahti, nousi isä panemaan lisää puita pesään.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ilmestymisaika
Sivumäärä
175
Kustantaja
Kieli
Kääntäjä
Lisätietoja
Essee on julkaistu alun perin Bulevardi ja muita kirjoituksia -kokoelmassa.
Nimiösivulla myös: Sisältää Tove Janssonin Saari-esseen ja Sophia Janssonin esipuheen.
Nimi
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
159
Kustantaja
Kieli
Nimi
Ilmestymisaika
Sivumäärä
143
Kustantaja
Kieli
Kääntäjä
Lisätietoja
Ilmestynyt myös mm. Bon-pokkarina 2014.