Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Takla Makan
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Jylhää, kirkasta ja ajatonta
Proosamme uudistajan klassisen tiivis uutuus on intiimi, pienimuotoinen teos. Sen kaksi kertomusta kuvaavat matkaa maailmasta pois ja ihmisen sisimpään.
***
Kokoelmassa kahta kertomusta yhdistää autiomaa-vertauskuvallisuus. Teoksen nimiautiomaa, Takla Makan, sijaitsee hahmojen sisällä ja välillä. Ensimmäisessä kertomuksessa syöpähoidossa oleva, eronnut ja eläköitynyt insinööri muuttaa ja alkaa täyttää päiviään baarissa ja yrittää löytää merkitystä uudesta elämänvaiheestaan ja nuorehkosta naisesta. Toisessa kertomuksessa töistään irtisanottu mies koettaa löytää merkitystä fyysisillä harjoitteilla ja esimerkiksi osallistumalla Jeesuksen ristinkanto -näytelmään, jonka harjoittamiseksi koko arki saattaa olla tulkittavissa.
Kummankin kertomuksen miehet punnitsevat uutta elämänvaihettaan aiempien, niukkojen ihmissuhteidensa kautta ja etenevät pienin askelin, odottamatta mitään. Kumpikin noteeraa eri tavoin saman nuorehkon naisen ja näkee sukupolvien eroja esimerkiksi suhteessa töihin ja ihmissuhteisiin ja välittämiseen yleisellä, elämän kattavalla tasolla.
Kertomusten henkilöhahmot ovat aforistisia ja itseironisiakin, esimerkiksi jälkimmäisen kertomuksen mies hävitessään kuntoileville naisille ja yrittäessään olla ristinkantaja samaan aikaan. Hahmot tekevät isoja matkoja pään sisällä jäsentääkseen elämäänsä sen nykyisestä kohdasta mahdolliseen lopulliseen merkitykseen asti. Lähtökohtana on ihmisen yksinäisyys maailmassa ja ajallisuudentaju. Lopputulemassa on kuitenkin lohdullisuutta: jos ennenkin on selvitty, selvitään nytkin.
(Sini Kiuas/ Sanojen aika)
Proosamme uudistajan klassisen tiivis uutuus on intiimi, pienimuotoinen teos. Sen kaksi kertomusta kuvaavat matkaa maailmasta pois ja ihmisen sisimpään.
***
Kokoelmassa kahta kertomusta yhdistää autiomaa-vertauskuvallisuus. Teoksen nimiautiomaa, Takla Makan, sijaitsee hahmojen sisällä ja välillä. Ensimmäisessä kertomuksessa syöpähoidossa oleva, eronnut ja eläköitynyt insinööri muuttaa ja alkaa täyttää päiviään baarissa ja yrittää löytää merkitystä uudesta elämänvaiheestaan ja nuorehkosta naisesta. Toisessa kertomuksessa töistään irtisanottu mies koettaa löytää merkitystä fyysisillä harjoitteilla ja esimerkiksi osallistumalla Jeesuksen ristinkanto -näytelmään, jonka harjoittamiseksi koko arki saattaa olla tulkittavissa.
Kummankin kertomuksen miehet punnitsevat uutta elämänvaihettaan aiempien, niukkojen ihmissuhteidensa kautta ja etenevät pienin askelin, odottamatta mitään. Kumpikin noteeraa eri tavoin saman nuorehkon naisen ja näkee sukupolvien eroja esimerkiksi suhteessa töihin ja ihmissuhteisiin ja välittämiseen yleisellä, elämän kattavalla tasolla.
Kertomusten henkilöhahmot ovat aforistisia ja itseironisiakin, esimerkiksi jälkimmäisen kertomuksen mies hävitessään kuntoileville naisille ja yrittäessään olla ristinkantaja samaan aikaan. Hahmot tekevät isoja matkoja pään sisällä jäsentääkseen elämäänsä sen nykyisestä kohdasta mahdolliseen lopulliseen merkitykseen asti. Lähtökohtana on ihmisen yksinäisyys maailmassa ja ajallisuudentaju. Lopputulemassa on kuitenkin lohdullisuutta: jos ennenkin on selvitty, selvitään nytkin.
(Sini Kiuas/ Sanojen aika)
Kirjallisuudenlaji
Henkilöt, toimijat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Alanimeke
kaksi kertomusta
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
148