Bokens titel. Om boken utkommit under olika titlar, visas här den första titeln.
Lonni och Karl
Typ
romaner
Klicka här om du vill veta mer om författaren och om författarens övriga verk.
![Pärmbild](https://www.kirjasampo.fi/sites/default/files/styles/medium/public/kulsa_cache/images/media.onki.fi/8/1/3/saha/kirjasampo/0_2611272863764764740.jpg?itok=m-0c7nfv)
Beskrivning
Klaus Rifbjerg detta uppfriskande salt i den danska litteraturen, har tillägnat sin nya roman Fidel Castro, men det är inte alldeles säkert att denna underfundiga gest kommer att röna någon större uppskattning bland unga protestskägg.
Härr sveper nu revolutionens stormvind in över smörrebrödslandet, där mystiska, skäggiga, cigarrbolmande ockupanter hotar den dästa tryggheten. Karl, underbetald filmregissörsassistent i det stora privatkapitalistiska filmbolaget, är en av dem som drömmer om och hoppas på den segerrika revolutionen, rörande okunnig om att han egentligen är lika småborgerlig och småskuren som dem han vill bekämpa.
Revolutioner är alltid farliga: man kan aldrig vara riktigt säker på vem vapnen är riktade mot. Lonni och Karl pendlar mellan ren fars och tragikomedi och är lika befriande frän mot presumtiva revolutionärer som mot deras offer. Kälkborgarmentaliteten och urvattnad idealism får skäppan full; man skulle med skäl kunna kalla detta en uppgörelse med gammal surdeg i danskt kynne och andligt liv, ofta i försåtligt understucken form. Som en varm underström i ironien även där den biter argast går medkännandet med vardagsmänniskorna, alla dessa som känner sig lika hemlösa i det bestående som i revolutionens framtidsvisioner.
Lonni och Karl är ett virtuos- och förförelsenummer, där Klaus Ridbjergs egensinniga och obändiga stilkonst firar triumfer, ett sprakande fyrverkeri av idéer och hugskott. Bakom den eleganta och glittrande ytan, bakom lekfullheten, paradoxerna och kvickheterna, ligger ett djupt allvar och ett hett engagemang i nutidsmänniskans beträngda läge, hon må vara revolutionär i gärning eller i tanke eller bara offer eller utomstående.
(baksidestext)
Härr sveper nu revolutionens stormvind in över smörrebrödslandet, där mystiska, skäggiga, cigarrbolmande ockupanter hotar den dästa tryggheten. Karl, underbetald filmregissörsassistent i det stora privatkapitalistiska filmbolaget, är en av dem som drömmer om och hoppas på den segerrika revolutionen, rörande okunnig om att han egentligen är lika småborgerlig och småskuren som dem han vill bekämpa.
Revolutioner är alltid farliga: man kan aldrig vara riktigt säker på vem vapnen är riktade mot. Lonni och Karl pendlar mellan ren fars och tragikomedi och är lika befriande frän mot presumtiva revolutionärer som mot deras offer. Kälkborgarmentaliteten och urvattnad idealism får skäppan full; man skulle med skäl kunna kalla detta en uppgörelse med gammal surdeg i danskt kynne och andligt liv, ofta i försåtligt understucken form. Som en varm underström i ironien även där den biter argast går medkännandet med vardagsmänniskorna, alla dessa som känner sig lika hemlösa i det bestående som i revolutionens framtidsvisioner.
Lonni och Karl är ett virtuos- och förförelsenummer, där Klaus Ridbjergs egensinniga och obändiga stilkonst firar triumfer, ett sprakande fyrverkeri av idéer och hugskott. Bakom den eleganta och glittrande ytan, bakom lekfullheten, paradoxerna och kvickheterna, ligger ett djupt allvar och ett hett engagemang i nutidsmänniskans beträngda läge, hon må vara revolutionär i gärning eller i tanke eller bara offer eller utomstående.
(baksidestext)
Genre
Originalspråk
Uppgifter om originalutgåvan av verket samt den första översatta utgåvan på svenska och/eller finska. Här visas också uppgifter om eventuella nyöversättningar och ibland även uppgifter om översättningar till andra språk än finska och svenska.
utgivningar
Namn
Undertitel
roman
Utgivningstid
Sidantal
196