Bokens titel. Om boken utkommit under olika titlar, visas här den första titeln.
De döda
Typ
romaner
Klicka här om du vill veta mer om författaren och om författarens övriga verk.
Beskrivning
»De döda är en storartad Mefisto-Faust-historia, ett briljant litterärt verk som vi nog från och med nu kan beteckna som krachtianskt.« – Karl Ove Knausgård
Christian Krachts nya roman De döda för oss rakt in i Weimarrepublikens glödande, febriga år, då den moderna kulturen, särskilt filmen, upplevde en tidig blomstringsperiod. I Berlin, »en osäker, krampaktig, labil nations spleen«, försöker den schweiziska filmregissören Emil Nägeli övertala en stor filmmogul att finansiera en film, rättare sagt: en skräckfilm, som utspelar sig i Japan. Samtidigt skildras hur de japanska makthavarna försöker bjuda motstånd mot filmimperiet Hollywood som just håller på att uppstå.
Christian Kracht har beskrivits som den tyska samtidslitteraturens mest individuella röst, och den nya romanen som hämtat sin struktur från den japanska no-teatern liknar ingenting annat.
(Ersatz)
- - -
Emil Nägeli, filmregissör från Schweiz, söker efter faderns död inspiration till ett nytt filmprojekt och hamnar i det tidiga trettiotalets Berlin och Tokyo, mitt i strömfåran av kulturella och politiska omvälvningar. Ska han lyckas gestalta "en samtidens metafysik, i alla dess fasetter, inifrån själva tiden?"
(Btj)
Christian Krachts nya roman De döda för oss rakt in i Weimarrepublikens glödande, febriga år, då den moderna kulturen, särskilt filmen, upplevde en tidig blomstringsperiod. I Berlin, »en osäker, krampaktig, labil nations spleen«, försöker den schweiziska filmregissören Emil Nägeli övertala en stor filmmogul att finansiera en film, rättare sagt: en skräckfilm, som utspelar sig i Japan. Samtidigt skildras hur de japanska makthavarna försöker bjuda motstånd mot filmimperiet Hollywood som just håller på att uppstå.
Christian Kracht har beskrivits som den tyska samtidslitteraturens mest individuella röst, och den nya romanen som hämtat sin struktur från den japanska no-teatern liknar ingenting annat.
(Ersatz)
- - -
Emil Nägeli, filmregissör från Schweiz, söker efter faderns död inspiration till ett nytt filmprojekt och hamnar i det tidiga trettiotalets Berlin och Tokyo, mitt i strömfåran av kulturella och politiska omvälvningar. Ska han lyckas gestalta "en samtidens metafysik, i alla dess fasetter, inifrån själva tiden?"
(Btj)
Genre
Ämnen och teman
Personer, aktörer
Huvudpersoner
Platser för händelserna
Exakt tidpunkt
Originalspråk
Uppgifter om originalutgåvan av verket samt den första översatta utgåvan på svenska och/eller finska. Här visas också uppgifter om eventuella nyöversättningar och ibland även uppgifter om översättningar till andra språk än finska och svenska.