Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Ella ja äf yksi
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Ellan luokan elämä jatkuisi mukavana ja rauhallisena omia latujaan, ellei opettaja sekoittaisi yhtenä päivänä eräitä lappusia pöydällään. Opettajan pitää laatia selvitys työstään kouluvirastolle. Oppilaat kirjoittavat eläintarhakertomuksia. Ella päättää kirjoittaa tylsän ja tavallisen eläintarharetken vähän mukavammaksi, kuvittelee olevansa apinahäkin hoitaja ja kirjoittaa hänen työpäivästään. Opettaja työntää Ellan kertomuksen kouluviraston kirjekuoreen ja siitä se soppa syntyy. Kouluvirastossa ei taida olla kenelläkään mielikuvitusta; apinatarina menee täydestä, tarkastajat marssivat koululle ja päättävät sulkea koulun, koska se ei ole turvallinen paikka lapsille. Ellan luokka siirretään bussilla isoon kymmenentuhannen oppilaan kouluun, jossa eräs Anna on etsinyt omaa luokkaansa jo kolme kuukautta. Siellä on myös poika, johon ei kukaan saa koskea. Hän on Äf Yksi.
Annalta lapset saavat kuulla, että Äf Yhden isä on käsittämättömän rikas. Hän on päättänyt tehdä pojasta formulakuljettajan ja rakentaa formularadan; parkkipaikka rakennetaan Ellan vanhan koulun paikalle.
Ellan koko luokka, opettaja vaimoineen ja lähes kaikki äidit ryhtyvät taisteluun oman koulun puolesta. Keinoja kaihtamatta käydään taisteluun ja lopulta joudutaan ajamaan kilpaa Äf Yhden kanssa. Tasapuolisuudesta ei voi puhua mitään, kun Ellan luokan ajoneuvo on ikivanha pikkubussi, jossa ei ole moottoria. Lopputulos olisi ollut ihan varma, ellei eräs Martti olisi puuttunut asiaan.
(Marjatta Yamamoto/ Sanojen aika)
Minä olen Ella. Olen jatkuvasti toisella luokalla. Meillä on mukava luokka ja mukava opettaja. Tai oli,ennen kuin meidän koulumme päätettiin lakkauttaa ja meidät siirrettiin uuteen, kymmenentuhannen oppilaan kouluun.
Uudessa koulussa oli aika erikoista: Me tutustuimme siellä Annaan, joka oli eksynyt jo kolme kuukautta aiemmin, eikä ollut vieläkään löytänyt omaa luokkaansa. Käsityöluokassa oli sahanpurumyrsky, liikuntasalissa sata oppilasta pelasi pingistä ja ruokalassa tarjottiin mysteerimöykkyjä. Sen lisäksi siellä oli vielä Äf Yksi, poika johon ei saanut koskea, koska hänen isänsä halusi hänestä formulatähden.
Ilman Marttia me olisimme olleet pulassa.
Ai kukako on Martti? Hän on Karsserikeiju. Tietysti.
(Tammi)
Annalta lapset saavat kuulla, että Äf Yhden isä on käsittämättömän rikas. Hän on päättänyt tehdä pojasta formulakuljettajan ja rakentaa formularadan; parkkipaikka rakennetaan Ellan vanhan koulun paikalle.
Ellan koko luokka, opettaja vaimoineen ja lähes kaikki äidit ryhtyvät taisteluun oman koulun puolesta. Keinoja kaihtamatta käydään taisteluun ja lopulta joudutaan ajamaan kilpaa Äf Yhden kanssa. Tasapuolisuudesta ei voi puhua mitään, kun Ellan luokan ajoneuvo on ikivanha pikkubussi, jossa ei ole moottoria. Lopputulos olisi ollut ihan varma, ellei eräs Martti olisi puuttunut asiaan.
(Marjatta Yamamoto/ Sanojen aika)
Minä olen Ella. Olen jatkuvasti toisella luokalla. Meillä on mukava luokka ja mukava opettaja. Tai oli,ennen kuin meidän koulumme päätettiin lakkauttaa ja meidät siirrettiin uuteen, kymmenentuhannen oppilaan kouluun.
Uudessa koulussa oli aika erikoista: Me tutustuimme siellä Annaan, joka oli eksynyt jo kolme kuukautta aiemmin, eikä ollut vieläkään löytänyt omaa luokkaansa. Käsityöluokassa oli sahanpurumyrsky, liikuntasalissa sata oppilasta pelasi pingistä ja ruokalassa tarjottiin mysteerimöykkyjä. Sen lisäksi siellä oli vielä Äf Yksi, poika johon ei saanut koskea, koska hänen isänsä halusi hänestä formulatähden.
Ilman Marttia me olisimme olleet pulassa.
Ai kukako on Martti? Hän on Karsserikeiju. Tietysti.
(Tammi)
Kirjallisuudenlaji
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
159