Heinonen, Martti
Elämäkertatietoa
Olen syntynyt, käynyt kouluni ja asunut miltei koko elämän ajan Kiuruvedellä. Peruskoulutukseltani olen matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja. Sittemmin olen opiskellut lisää kasvatustieteitä ja suorittanut tohtorin tutkinnon. Olen toiminut 36 vuotta kestäneen työurani aikana opettajana ja rehtorina sekä lyhyitä aikoja myös tutkijana. Viimeiset 14 työvuottani toimin rehtorina Kiuruveden lukiossa, josta jäin eläkkeelle vuonna 2011. Nykyisin toimin free lance tietokirjailijana ja teen painettua ja sähköistä oppimateriaalia kustannusosakeyhtiö Otavalle.
Luottamustehtävät ja jäsenyydet: Ylä-Savon Osuuspankin hallituksen puheenjohtaja, Suomen tietokirjailijat ry:n jäsen vuodesta 1989
Luottamustehtävät ja jäsenyydet: Ylä-Savon Osuuspankin hallituksen puheenjohtaja, Suomen tietokirjailijat ry:n jäsen vuodesta 1989
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Keskeiset julkaisut:
Plussa-sarja, Yläasteen Plussa -sarja, Fysiikan ja kemian avain -sarja, Avain Fysiikka ja kemia -sarja, Koulun fysiikka ja kemia -sarja, Pii Matematiikka -sarja, Titaani Fysiikka -sarja, Tutkimusmatka Ympäristöoppi -sarja ja Abi matematiikka –sarja (Otava). Projektiopiskelu opettajan työn kehittämisen välineenä. (Väitöskirja Oulun yliopisto).
Otavan oppikirjailija vuodesta 1986 alkaen. Teoksia ja julkaisuja matematiikan, fysiikan, kemian ja kasvatustieteen aloilta suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saameksi yli 300.
Plussa-sarja, Yläasteen Plussa -sarja, Fysiikan ja kemian avain -sarja, Avain Fysiikka ja kemia -sarja, Koulun fysiikka ja kemia -sarja, Pii Matematiikka -sarja, Titaani Fysiikka -sarja, Tutkimusmatka Ympäristöoppi -sarja ja Abi matematiikka –sarja (Otava). Projektiopiskelu opettajan työn kehittämisen välineenä. (Väitöskirja Oulun yliopisto).
Otavan oppikirjailija vuodesta 1986 alkaen. Teoksia ja julkaisuja matematiikan, fysiikan, kemian ja kasvatustieteen aloilta suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saameksi yli 300.
Tekstinäyte
Melko pitkäksi muodostuneen tietokirjailijan urani aikana olen useampaan kertaan joutunut vastaamaan kysymykseen, mikä saa oppikirjan tekijän aloittamaan uuden kirjoittamisen aina uudestaan ja uudestaan. Omalla kohdalla vastauksen antaminen on ollut helppoa: se on pohjaton kiinnostus kirjoittamiseen ja halu kertoa, miten opetettavat asiat pitäisi avata niin, että viesti menisi paremmin perille. Haasteena on kirjoittaa vaikeatkin asiat ymmärrettävällä ja kiinnostavalla tavalla.
Toinen usein esitetty kysymys on ollut, mitä kymmenienkin nimikkeiden sisältävän kirjasarjan tekeminen eniten vaatii. Lyhyt vastaukseni on ollut, että hyviä istumalihaksia. Tämän fyysisen ominaisuuden lisäksi tarvitaan toki muitakin avuja, kuten pitkäjännitteisyyttä ja sitoutumista. Sarjan tekeminen kestää tyypillisesti useita vuosia. Mukaan lähtevän kirjantekijän on sitouduttava hankkeeseen täysillä. Hänen on priorisoitava vapaa-aikansa niin, että hän voi paitsi itse kirjoittaa myös antaa muille tekijöille palautetta aina, kun sitä vaaditaan. Aikaa on varattava myös prosessin myöhempään vaiheeseen, jonka kuluessa karkeasta aihiosta lopulta hioutuu sileä ja kirkas timantti.
(Ote artikkelista ”Miten minusta tuli tietokirjailija?” teoksessa Oppikirjailijan aapinen, Kustannusosakeyhtiö Otava 2009)
Toinen usein esitetty kysymys on ollut, mitä kymmenienkin nimikkeiden sisältävän kirjasarjan tekeminen eniten vaatii. Lyhyt vastaukseni on ollut, että hyviä istumalihaksia. Tämän fyysisen ominaisuuden lisäksi tarvitaan toki muitakin avuja, kuten pitkäjännitteisyyttä ja sitoutumista. Sarjan tekeminen kestää tyypillisesti useita vuosia. Mukaan lähtevän kirjantekijän on sitouduttava hankkeeseen täysillä. Hänen on priorisoitava vapaa-aikansa niin, että hän voi paitsi itse kirjoittaa myös antaa muille tekijöille palautetta aina, kun sitä vaaditaan. Aikaa on varattava myös prosessin myöhempään vaiheeseen, jonka kuluessa karkeasta aihiosta lopulta hioutuu sileä ja kirkas timantti.
(Ote artikkelista ”Miten minusta tuli tietokirjailija?” teoksessa Oppikirjailijan aapinen, Kustannusosakeyhtiö Otava 2009)