Grimmin saduista Controliin

Tyyppi

tietokirjat
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

Grimmin saduista Controliin käsittelee digitaalisten pelien ja kirjallisuuden monisyistä suhdetta - klassikoista kulttiteoksiin, Lovecraftista Dark Soulsiin ja Dyyni-kirjoista Dune-peliin.

Kirjat ja pelit asetetaan usein vastakkain: nuoret eivät lue tarpeeksi ja pelaavat liikaa. Tämä keinotekoinen vastakkainasettelu jättää huomaamatta kirjoja ja pelejä yhdistävät tekijät.

Digitaaliset pelit ovat 2020-luvun alussa paljon muutakin kuin kilpailua, suorituksia tai e-urheilua. Pelit ovat kehittyneet monipuolisiksi tarinankerronnan välineiksi, jotka ammentavat runsaasti vaikutteita myös kirjallisuudesta.

Teos valottaa kirjallisuuden ja pelien suhdetta tarkastelemalla pelejä, jotka perustuvat kirjoihin tai kirjasarjoihin. Mitä kirjojen tarinoille, hahmoille, maailmoille ja tyylilajeille tapahtuu, kun ne muovataan uuteen, interaktiiviseen kerronnan muotoon?

Yhdeksänhenkiseen tekijäjoukkoon kuuluu niin kirjailija, toimittaja, tutkija, pelikääntäjä kuin runoilijakin. Moniäänisen esseeteoksen ovat toimittaneet kirjailija Tuukka Hämäläinen ja tutkija Heidi Rautalahti.

Teoksessa mukana:
Tuukka Hämäläinen
Joonatan Itkonen
Heli Koponen
Aleksi Kuutio
Senja Littman
Esa Mäkijärvi
Aura Nurmi
Heidi Rautalahti
Jani Saxell

(Art House)
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Alanimeke

Esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

246

Kustantaja

Kieli

Lisätietoja

Toimittaneet Tuukka Hämäläinen ja Heidi Rautalahti.