Kärkkäinen, Anja-Helena
Elämäkertatietoa
Anja-Helena Kärkkäisen runokokoelma Taivas kastelee maata on vankka ja huolellisesti viimeistelty. Kimmoke sen julkaisemiseen tuli Keski-Suomen kulttuuriyhdistyksen kirjoittajakurssilla, jota piti lehtori Marja-Leena Koppinen.
Jo ennen kirjan ilmestymistä kirjallisuus ja kirjoittaminen olivat Anja-Helena Kärkkäiselle jokapäiväistä leipää. Hän toimi alan harrastusryhmissä, erityisesti viitasaarelaisessa Juhon Kynäpiirissä, jonka jäsenet antoivat palautetta toistensa teksteistä. Kärkkäinen on järjestänyt kirjallisuustapahtumia myös Keski-Suomen kulttuuriyhdistyksessä, ja hän on kertonut runoistaan ja esittänyt runojaan monissa yleisötilaisuuksissa.
Suomalaisesta ja vanhasta aasialaisesta kirjallisuudesta ja kulttuurista olevat ainekset ovat suodattuneet elimelliseksi osaksi Kärkkäisen tekstiä. Nimi Taivas kastelee maata viestii Kärkkäisen vaivihkaisesta runoilmaisusta, sen monipohjaisista kirjallisuusviittauksista ja kokoelman rakentumisesta.
Sanat ”Taivas kastelee maata” tarkoittavat Jumalan sanaa: se ”tulee kuin sade ja lumi alas taivaasta, kastelee maan, joka hedelmöityy ja versoo ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän” (Jes. 55:10). Jesaja-viittaus avaa Kärkkäisen kirjan teemaa, uudistumista ja uuden syntyä, ja kokoelman dialogia T. S. Eliotin Aution maan kanssa.
Lähtötilanne on kirjassa sama kuin T. S. Eliotin runoelmassa: kuivuus piinaa maata ja sen asukkaita. Kärkkäinen kysyy: ”voisiko puhjeta uusi lähde, / toisenlaista vettä?” Välillä hän tuo kokoelman nimessä olevat sanat lähelle arkea ja ironisoi niitä lempeästi: ”taivas kastelee maata / ja vaatteita, / synnyttää lätäköitä, lapsia / ja kenkien pesua varten”.
Kokoelmassa maisemat ovat luontevasti fyysisiä ja metafyysisiä. Vesi on järvenpinta, jolla joku soutaa, ja se on tie kauemmaskin, tuonpuoleiseen. Teos keskustelee Herakleitoksen ja Laozin kanssa. Heidän tavallaan Kärkkäinen esittää veden viisaaksi: se väistyy, ”etsii lempeästi tiensä / odottaa”.
Kärkkäisen kuolemarunot ovat hienovaraisia. Kuolema katkaisee elämän peruuttamattomasti ja tekee sen kerralla valmiiksi. Kuoleman maisemassa vesi nousee osaksi kaikkea, se on sumuna myös elävöittävää.
Puhe, kirjoitus ja kirjallisuus ovat kokoelmassa aihe, joka niveltyy keskeiseen teemaan, uuden syntyyn. Elävä sana uudistaa ihmisen ja tekee autiosta maasta puutarhan.
Katriina Kajannes
Harrastuksena filosofia ja kirjallisuus.
"Kirjoitan, että tietäisin mitä ajattelen. Kirjoittaminen on kysymistä enempi kuin vastausta. Lempikirjat, säveltäjät ja elokuvat vaihtuvat tavan takaa."
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Antologiat:
Katselmus '95 : hengellisen lyriikan antologia. Jyväskylän kaupunkiseurakunta : Keski-Suomen läänin taidetoimikunta 1995.
Katselmus '95 : hengellisen lyriikan antologia. Jyväskylän kaupunkiseurakunta : Keski-Suomen läänin taidetoimikunta 1995.
Tekstinäyte
on käytävä
hämärän kautta
toiseen valoon
en puhu nyt pimeästä
toiseen tilaan
johon voi pudota
tai laskeutua, mistä minä tiedän
ei siitä ole paljoa sanomista,
sanoista kun ei ole ollenkaan kysymys,
hitaasti vain alkaa riisua
hämärän kautta
toiseen valoon
en puhu nyt pimeästä
toiseen tilaan
johon voi pudota
tai laskeutua, mistä minä tiedän
ei siitä ole paljoa sanomista,
sanoista kun ei ole ollenkaan kysymys,
hitaasti vain alkaa riisua
harmaita käsineitään,
sikäli kuin sekään ylipäänsä on mahdollista,
niin että ihon muisti
palaa, silmien verhot
alkavat sulaa
niin että katsominen ja näkeminen
tulevat samaksi jälleen
hitaasti palaa muisti
Taivas kastelee maata (2005) s. 116
sikäli kuin sekään ylipäänsä on mahdollista,
niin että ihon muisti
palaa, silmien verhot
alkavat sulaa
niin että katsominen ja näkeminen
tulevat samaksi jälleen
hitaasti palaa muisti
Taivas kastelee maata (2005) s. 116