Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Myrrha
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Hannah ei ymmärtänyt mistä Arthur oli löytänyt sen, miten monen hämäräperäisen kaupan ruostuneita työkaluja, rapistuneita kultakehyksiä ja ihmeellisiä kojeita Arthur oli joutunut koluamaan löytääkseen sen. Se toi Hannahin mieleen mustat miehet joita hän oli joskus nähnyt Lontoon satamatyöläisten joukossa ja muotokuvaan ikuistetun turbaanipäisen paašipojan surullisen ilmeen.
Kun Arthur kietoi sen hänen kaulaansa, hänen silmissään melkein musteni ja jalkoväliä alkoi kuumottaa, pistävän terävä lämpö kohosi reisien etuosasta ja alaselkää pitkin kohti vatsanpohjaa. Arthur hymyili moniselitteisesti ja Hannah tunsi olevansa häntä hyvin lähellä. Kaikki petokset, kaikki epäonnistumiset ja eroamiset olivat vihdoinkin kaukana takanapäin.
Ketju oli karhea ja siinä oli ruostetta, se näytti sellaiselta jota käytettiin karjan tai neekeriorjien kaulassa. Se oli likainen, se löyhkäsi. Ruostetahrat olivat kuin maksoittunutta verta — Hannah rakasti sitä. Hän rakasti sitä jo nyt.
Vuonna 2001 kirjallisuuskriitikko Ulrika Kärnborg näki Tukholman Kulturhusetissa valokuvan, joka pysäytti hänet. Valokuvassa Hannah Cullwick, englantilaisen herrasmiehen Arthur Munbyn piika ja rakastajatar, istui lattialla orjien rautakahle kaulassaan. Hänen ilmeensä ei kuitenkaan ollut alistunut, vaan Hannah näytti ylpeältä ja vahvalta. Näissä henkilöissä Kärnborg aavisti tarinan, joka hänen oli pakko kertoa.
Myrrha kuljettaa lukijaa epäsuorasti vihjaillen kuin viktoriaaninen kertomus. Selvänäköisesti ja tyylikkäästi Kärnborg halkoo yhteiskunnan ja rakkauden eriparisia odotuksia. Tunkeutuvatko yhteiskunnan normit aina kaikkein yksityisimpään?
(Schildts)
Kun Arthur kietoi sen hänen kaulaansa, hänen silmissään melkein musteni ja jalkoväliä alkoi kuumottaa, pistävän terävä lämpö kohosi reisien etuosasta ja alaselkää pitkin kohti vatsanpohjaa. Arthur hymyili moniselitteisesti ja Hannah tunsi olevansa häntä hyvin lähellä. Kaikki petokset, kaikki epäonnistumiset ja eroamiset olivat vihdoinkin kaukana takanapäin.
Ketju oli karhea ja siinä oli ruostetta, se näytti sellaiselta jota käytettiin karjan tai neekeriorjien kaulassa. Se oli likainen, se löyhkäsi. Ruostetahrat olivat kuin maksoittunutta verta — Hannah rakasti sitä. Hän rakasti sitä jo nyt.
Vuonna 2001 kirjallisuuskriitikko Ulrika Kärnborg näki Tukholman Kulturhusetissa valokuvan, joka pysäytti hänet. Valokuvassa Hannah Cullwick, englantilaisen herrasmiehen Arthur Munbyn piika ja rakastajatar, istui lattialla orjien rautakahle kaulassaan. Hänen ilmeensä ei kuitenkaan ollut alistunut, vaan Hannah näytti ylpeältä ja vahvalta. Näissä henkilöissä Kärnborg aavisti tarinan, joka hänen oli pakko kertoa.
Myrrha kuljettaa lukijaa epäsuorasti vihjaillen kuin viktoriaaninen kertomus. Selvänäköisesti ja tyylikkäästi Kärnborg halkoo yhteiskunnan ja rakkauden eriparisia odotuksia. Tunkeutuvatko yhteiskunnan normit aina kaikkein yksityisimpään?
(Schildts)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Päähenkilöt
Konkreettiset tapahtumapaikat
Tapahtuma-aika
Tarkka aika
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.