Queneau, Raymond

Synnyinaika

Kuolinaika

Ammatti

Luottamustehtävät ja jäsenyydet

Tekijän käyttämä kieli

Kansallisuus

Teokset

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

romaanit

Muut teokset

Tyyppi

fyysinen teos

Elämäkertatietoa

Raymond Queneau syntyi Le Havressa lyhyttavarakauppiasperheeseen. Hän opiskeli Sorbonnen yliopistossa filosofiaa. Hän osallistui surrealistien toimintaan, mutta erosi ryhmästä jouduttuaan erimielisyyksiin André Bretonin kanssa vuonna 1929. Hän työskenteli Gallimard-kustannusyhtiössä ja toimitti La Pléiade-teossarjaa. Hän osallistui patafyysikkojen toimintaan satraappina. Vuonna 1960 hän perusti yhdessä matemaatikko François Le Lionnais’n kanssa OuLiPon. Lyhenne tulee sanoista Ouvroir de littérature potentielle eli kokeellisen tai potentiaalisen kirjallisuuden työpaja.

Tuotanto
Queneau ryhtyi kirjoittamaan ensimmäistä romaaniaan Le Chiendent (Vitsaus, 1933) asuessaan Kreikassa. Hän oli pannut merkille kuinka valtava ero oli puhutun ja kirjoitetun kielen välillä ja halusi kirjoittaa mieluummin puhutun kieleen tapaan. Parhaiten Queneau tunnetaan romaanistaan Zazie dans le métro (1959, suom. Zazie - Pariisin päiviä), jossa tarina kerrotaan 12-vuotiaan lapsen näkökulmasta.

Ranskan myydyimpiin kirjoihin lukeutuu Exercices de style (1947, suom. Tyyliharjoituksia). Siinä kerrotaan ruuhkabussissa tapahtunut pikku sattumus 99 kertaa tyylilajia vaihdellen. Tarina kerrrotaan oodina, sonettina, saarnana, kyökkilatinaksi, hoonolla soomella jne. Idean tähän kirjaan Queneau sai kerran konsertissa istuessaan. Musiikkiesityksessä samaa teemaa muunneltiin loputtomiin, joten Queneau arveli, että samoin voi tehdä myös kirjallisuudessa.

Lukuisia hypertekstiversioita on tehty Cent mille milliards de poèmes –runosta (1961, 100 000 000 000 000 runoa), joka muuttaa muotoaan käytännöllisesti katsoen loputtomiin. Queneaun laskujen mukaan runon lukemiseen tarvittaisiin 190 258 751 vuotta, jos sitä lukisi 24 tuntia vuorokaudessa.

Queneau kirjoitti myös salanimellä Sally Mara teokset On est toujours trop bon avec les femmes (1947, Naisia kohtaan ollaan aina liian hyviä), Journal intime (1950, Päiväkirja) ja Sally plus intime (1962, Intiimimpi Sally).

Queneau on kirjoittanut myös laulunsanoituksia, esseitä ja artikkeleita. Hän maalasi myös tauluja ja edisti kokeellisia taidemuotoja. OuLiPo-ryhmä toimii edelleen ja on saanut seuraajia muiltakin kuin kokeellisen kirjallisuuden aloilta.

(Wikipedia)