Virtanen, Keijo
Elämäkertatietoa
Keijo Virtanen uudistaa teoksissaan novellimuotoa, ja hänen uusimmat teoksensa ovat kokeellisia. Hän pohtii proosassaan, miten elämä rakentuu ja millainen on siinä toimiva, asiat toisiinsa yhdistävä periaate. Virtanen on saanut teoksiinsa aineksia mielenkiinnon kohteistaan, joita ovat moottoripyöräily, rock, kurkkulaulu, maalausharrastus, jooga ja Intian filosofia ja runousoppi.
Esikoiskokoelma Katovuotta, joka pääsi kolmen parhaan joukkoon Otavan novellikilpailussa, on yhteydessä kokoelmaan Mitä illalla muistetaan. Niissä on yhteinen päähenkilö, samoja ympäristöjä ja ajatuskulkuja. Novellit jatkuvat toisiinsa, samoin kaksi kirjaa. Ne lähestyvät romaania, jossa luodaan yhtenäinen kehityskaari. Runsas toiston käyttö viestii käsityksestä, että asioiden kertautuminen on yhtä tärkeää yksilön elämässä kuin luonnossa.
Virtasta kiinnostavat aika ja ajattelun toiminta. Mitä illalla muistetaan nostaa esille muistin tapahtumien jäsentäjänä. Päähenkilö Arska tarkkailee niitä jälkiä, joita aiemmat polvet ovat jättäneet maisemaan: paikoillakin on muistinsa, ja rakennuksilla. Puistossa kohdatun sotaveteraanin tarinat avartavat teoksen aikaulottuvuutta. Mennyt elää kirjassa sitenkin, että maalta oleva henkinen perintö kantaa vielä kaupungissa asujaakin.
Virtasen matkakertomukset madaltavat tieto- ja kaunokirjallisuuden rajaa. Ajan maisemissa (1997) sisältää kuvauksia ajeluretkistä kotimaan lisäksi Man-saarella ja Saksassa. Tielle tuuleen (1999), Takaisin tielle (2000) ja Etelän teille (2003) vievät uusiin maisemiin. Moottoripyöräily rinnastuu kirjoissa zeniin: kummassakin voi havahtua äkilliseen oivallukseen.
Kokeellinen proosateos Leimuava hiljaisuus (2001) on Keijo Virtasen kirjoista persoonallisin. Sen lyyrinen proosateksti sisältää 107 jaksossa esitettyjä assosiaatiosarjoja. Aineksina ovat tuore aistimus, äänimaailma ja hiljaisuus, joka leimuaa elämän tulta. Kirjassa on sukelluksia katseen kummallakin puolella olevaan kosmokseen.
Keskeisiä teemoja ovat kirjoittaminen ja toistuvat havahtumiset olemassaolon ihmettelyyn. Kaikki todellinen on aina ulottuvilla. Ohikiitävä nyt-hetki avautuu kohti esihistoriaa ja menneisyyttä, samoin kohti tulevaisuutta. Näkökulma muuntuu kohteen mukaiseksi: katse ja ajatus siirtyvät vaivatta mahdollisimman pienestä mahdollisimman suureen.
Virtanen onnistuu Leimuavassa hiljaisuudessa löytämään elämän rajoittamattomuutta ja moninaisuutta vastaavan muodon. Jaksot voi lukea erikseen, vaikka ne myös jatkuvat toisiinsa. Esitys milloin pysähtelee, milloin rientää läkähtyneesti eteenpäin. Sivun tasaamaton oikea reuna aikaansaa tunnun liekin vapaasta liikkeestä.
Katriina Kajannes
- - -
Palkinnot:
Jyväskylän kaupungin kulttuuripalkinto 1980.
Harrastukset:
Moottoripyöräily ja musiikki.
Esikoiskokoelma Katovuotta, joka pääsi kolmen parhaan joukkoon Otavan novellikilpailussa, on yhteydessä kokoelmaan Mitä illalla muistetaan. Niissä on yhteinen päähenkilö, samoja ympäristöjä ja ajatuskulkuja. Novellit jatkuvat toisiinsa, samoin kaksi kirjaa. Ne lähestyvät romaania, jossa luodaan yhtenäinen kehityskaari. Runsas toiston käyttö viestii käsityksestä, että asioiden kertautuminen on yhtä tärkeää yksilön elämässä kuin luonnossa.
Virtasta kiinnostavat aika ja ajattelun toiminta. Mitä illalla muistetaan nostaa esille muistin tapahtumien jäsentäjänä. Päähenkilö Arska tarkkailee niitä jälkiä, joita aiemmat polvet ovat jättäneet maisemaan: paikoillakin on muistinsa, ja rakennuksilla. Puistossa kohdatun sotaveteraanin tarinat avartavat teoksen aikaulottuvuutta. Mennyt elää kirjassa sitenkin, että maalta oleva henkinen perintö kantaa vielä kaupungissa asujaakin.
Virtasen matkakertomukset madaltavat tieto- ja kaunokirjallisuuden rajaa. Ajan maisemissa (1997) sisältää kuvauksia ajeluretkistä kotimaan lisäksi Man-saarella ja Saksassa. Tielle tuuleen (1999), Takaisin tielle (2000) ja Etelän teille (2003) vievät uusiin maisemiin. Moottoripyöräily rinnastuu kirjoissa zeniin: kummassakin voi havahtua äkilliseen oivallukseen.
Kokeellinen proosateos Leimuava hiljaisuus (2001) on Keijo Virtasen kirjoista persoonallisin. Sen lyyrinen proosateksti sisältää 107 jaksossa esitettyjä assosiaatiosarjoja. Aineksina ovat tuore aistimus, äänimaailma ja hiljaisuus, joka leimuaa elämän tulta. Kirjassa on sukelluksia katseen kummallakin puolella olevaan kosmokseen.
Keskeisiä teemoja ovat kirjoittaminen ja toistuvat havahtumiset olemassaolon ihmettelyyn. Kaikki todellinen on aina ulottuvilla. Ohikiitävä nyt-hetki avautuu kohti esihistoriaa ja menneisyyttä, samoin kohti tulevaisuutta. Näkökulma muuntuu kohteen mukaiseksi: katse ja ajatus siirtyvät vaivatta mahdollisimman pienestä mahdollisimman suureen.
Virtanen onnistuu Leimuavassa hiljaisuudessa löytämään elämän rajoittamattomuutta ja moninaisuutta vastaavan muodon. Jaksot voi lukea erikseen, vaikka ne myös jatkuvat toisiinsa. Esitys milloin pysähtelee, milloin rientää läkähtyneesti eteenpäin. Sivun tasaamaton oikea reuna aikaansaa tunnun liekin vapaasta liikkeestä.
Katriina Kajannes
- - -
Palkinnot:
Jyväskylän kaupungin kulttuuripalkinto 1980.
Harrastukset:
Moottoripyöräily ja musiikki.
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Antologiat:
Kello vasta yksi : Keski-Suomen nuorten kirjailijoiden antologia 1974. Keski-Suomen kirjailijat 1974.
Sininen seinä (toim. Keijo Virtanen). Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden laitos; julkaisuja 36. Jyväskylän yliopisto 1988.
Tietokirjallisuus:
Kello vasta yksi : Keski-Suomen nuorten kirjailijoiden antologia 1974. Keski-Suomen kirjailijat 1974.
Sininen seinä (toim. Keijo Virtanen). Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden laitos; julkaisuja 36. Jyväskylän yliopisto 1988.
Tietokirjallisuus:
The concept of purification in the Greek and Indian theories of drama. Jyväskylä studies in the arts 31. Jyväskylän yliopisto 1988.
Puhdistuminen esteettisessä kokemuksessa sanskritin runousopin mukaan : vertailukohtana Aristoteleen katharsis. Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan julkaisusarja 23. [Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta] 1988.
Suomalaista kirjallisuutta ulkomaalaisen silmin : esitelmiä Jyväskylän kesän seminaarista vuonna 1988 (toim.). [Jyväskylän yliopisto] 1989.
Katkelma ja kokonaisuus : postromanttisia kirjoituksia (toim.). [Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden laitoksen] Julkaisuja 7. Jyväskylän yliopisto 1994.
Muu tuotanto:
Suomentanut teoksen Helga Meyer et al., MZ-kertomuksia. [K. Virtanen] 1991.
Toimittanut Sirkka Heiskanen-Mäkelän kanssa teoksen Valitsee sielu seuransa : Emily Dickinsonin runojen suomennoksia. Jyväskylän yliopisto 1992.
Artikkeleita, kolumneja, kirjallisuusarvosteluja ym. Jyväskylän ylioppilaslehdessä 1973 - 1997.
Kirjallisuus- ja konserttiarvosteluja Keskisuomalaisessa 1976 - 1989.
Kirjallisuusarvosteluja Etelä-Suomen Sanomissa 1979 - 1989.
Kirjoituksia aikausjulkaisuun Filosofinen kulttuurilehti Genesis vuosina 1979 - 1985.
Puhdistuminen esteettisessä kokemuksessa sanskritin runousopin mukaan : vertailukohtana Aristoteleen katharsis. Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan julkaisusarja 23. [Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta] 1988.
Suomalaista kirjallisuutta ulkomaalaisen silmin : esitelmiä Jyväskylän kesän seminaarista vuonna 1988 (toim.). [Jyväskylän yliopisto] 1989.
Katkelma ja kokonaisuus : postromanttisia kirjoituksia (toim.). [Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden laitoksen] Julkaisuja 7. Jyväskylän yliopisto 1994.
Muu tuotanto:
Suomentanut teoksen Helga Meyer et al., MZ-kertomuksia. [K. Virtanen] 1991.
Toimittanut Sirkka Heiskanen-Mäkelän kanssa teoksen Valitsee sielu seuransa : Emily Dickinsonin runojen suomennoksia. Jyväskylän yliopisto 1992.
Artikkeleita, kolumneja, kirjallisuusarvosteluja ym. Jyväskylän ylioppilaslehdessä 1973 - 1997.
Kirjallisuus- ja konserttiarvosteluja Keskisuomalaisessa 1976 - 1989.
Kirjallisuusarvosteluja Etelä-Suomen Sanomissa 1979 - 1989.
Kirjoituksia aikausjulkaisuun Filosofinen kulttuurilehti Genesis vuosina 1979 - 1985.