Kojo, Raimo O.
Elämäkertatietoa
Raimo Olavi Kojo, s. 23.02.1939 Jaakkima. Kirjailija, toimittaja, valokuvaaja. Kojo on toiminut vapaana kirjailijana ja toimittajana vuodesta 1966. Hän sai Valtion tiedonjulkistamispalkinnon vuonna 1981 teoksesta Lappi — Suomen siirtomaa. Kojo sai myös Vuoden satukirja -palkinnon vuonna 1985 teoksesta Seitsemän savun peto.
Raimo O. Kojon ensimmäiset teokset 1960-luvulla käsittelivät pääosin matkailua. Ne olivat tietoa ja kuvauksia sisältäviä matkaoppaita, luetteloita sekä matka- ja retkikuvauksia Suomesta, erityisesti Lapista. Niitä täydensivät luontoon liittyvät kaunokirjalliset kertomukset. Myöhemmin matkailua käsitteleviin teoksiin ilmestyi myös luonnonsuojelullisia teemoja. Luonto- ja eräkirjojen kaavasta poikkesi voimakkaasti teos Eroon viinasta, jota on luonnehdittu "syväksi sukellukseksi minuuden kehittymiseen poljetusta pikkupojasta uhman kautta yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi". Pääteoksinaan Raimo O. Kojo pitää teoksiaan Erakon paljastava syksy ja Eroon viinasta.
Vanhemmat:
peltiseppä Eemil Olavi Kojo ja meijeriapulainen Alma o.s. Leppänen
Kokeiltuja ammatteja:
rakennustyöläinen, metsuri, maanmittausapulainen, palovartija, kuvataiteilija, valokuvaaja, toimittaja, toimitussihteeri, kustantaja, kriitikko, eräopas, kampanjapäällikkö, kalastaja, poromies, kullankaivaja, henkiparantaja, tietokirjailija, kirjailija, eläkeläinen
Koulutus: 10 vuotta ja 7 luokkaa Jyväskylän lyseota
Palkinnot:
yleisen nuorten sarjan ja oppikoulujen Suomen mestaruudet suunnistuksessa 1955
armeijan kultainen ampumamerkki 1960
valtion tiedonjulkistamispalkinto 1981 teoksesta Lappi - Suomen siirtomaa
vuoden satukirja -palkinto 1985 teoksesta Seitsemän savun peto
Suomen Matkailuliiton Luovuuden kultahippu 1997
MAKUASIOITA:
Mieltymyksiä
Kirjat: Poikana mm. Honka- ja Tarzan-kirjojen jälkeen Yrjö Kokon Sudenhampainen kaulanauha, joka naulasi sieluni Lappiin. Nuorena miehenä Kafkan ja Herman Hessen teokset. Alkoholistiaikana sieluuni iski salamana Aksel Sandemosen Ihmissusi. Myöhemmin oli mieltymyksiä laidasta laitaan; syvimmälle ovat sysänneet mm. Franz Kafkan Linna, Aleksander Solzenitsyn Ivan Denisovitšin päivä ja Juan Rulfon Pedro Páramo (kaikki ovat selvittäneet omaa sekaisuuttani).
Musiikki: Lyseolaisena Glenn Millerin orkesteri esitti parasta kutumusiikkia. Radio-ohjelmia tehdessäni soitin monesti Katri Helenan Tyttö niin pieni -iskelmän ja Kalle Holmbergin Pesäpallolaulun, molemmat kutittavaa parodiaa. Raitistuminen heilautti mystisesti maun klassiseen musiikkiin, vain nuoruudesta muistuttava Olavi Virta jäi jäljelle. Inarijärven erakkona miellyin Beethoveniin ja erityisesti hänen 3. pianokonserttoonsa. Aina säväyttävät Mozartin Requiem (mainiota myös aamiaismusiikkina) ja Mendelssohnin Viulukonsertto.
Kuvataide: Nuorena kauppasin Varsinais-Suomessa itse maalaamiani akvarelleja. Akseli Gallen-Kallelan maalausten vahva luonto ja Juho Rissasen väkevät ihmiset pysäyttivät kauan. Matkani mm. Roomaan ja Pariisiin avarsivat tuntemuksiani, yritin mieltyä myös modernimpaan taiteeseen. Marc Chagall iski oudosti minuun; Reidar Särestöniemen maalauksissa on sama tunnelma, ja vaikutus. Picassoa olen inhonnut niin, että tunne muistuttaa rakkautta. Impressionisteja jaksan tuijottaa tunteja.
Elokuva: Italialaiset elokuvat saavat sieluni värähtelemään, on kuin eläisin niissä mukana. Esimerkiksi Fellini, Rossellini, de Sica ja Visconti osaavat siirtää elämän salaisuuksia valkokankaalle. Peter Weirin Kuolleiden runoilijoiden seura oli hämmentävän vahva sysäys etsiessäni omaa lapsuuttani.
Oudot vanhat ajat ja paikat: Kun pääsen irti kaavamaisuudestani, matkaan kahteen edellisistä elämistäni tuttuun paikkaan. Toinen on Utsjoella alue, missä mänty loppuu ja alkaa koivun maailma; toinen on Sisilian Taorminassa kukkula, johon Etna näkyy kutsuvana. Vierailin Etnalla pari viikkoa ennen sen purkautumista; kai se oli sattuma.
Tuttu vanha aika ja paikka: Olen nyt jonkin aikaa saanut elää aikaa talvesta 1939 kesään 1944. Tuota ajanjaksoa kaipasin puoli vuosisataa tietämättäni; viimeiset kaksi vuosikymmentä pyrin siihen tietoisesti palaamaan. Kaikki konkretisoitui kesän 2009 Kurkijoen-matkan aikana. Kirkonkylässä Säkinmäki ja Savojan kylässä sukutalon kivijalka tuntuivat pyhiinvaelluskohteilta.
Fiktiivinen henkilö, joka haluaisin olla: Tuntuu kuin itse olisin ollut fiktiivinen henkilö, kunnes löysin itsestäni sen pikku pojan, joka evakkoon 1944 lähdettäessä unohtui metsäsissiksi sovhoosiväen keskuuteen Kurkijoelle. Haluaisin, haluan, lopulta olla vain oma itseni.
Harrastukset:
elokuvat, erämaat, karjalaisuus, kirjoittaminen, lappilaisuus, lukeminen, naiset, vaellus ja valokuvaus.
Raimo O. Kojon ensimmäiset teokset 1960-luvulla käsittelivät pääosin matkailua. Ne olivat tietoa ja kuvauksia sisältäviä matkaoppaita, luetteloita sekä matka- ja retkikuvauksia Suomesta, erityisesti Lapista. Niitä täydensivät luontoon liittyvät kaunokirjalliset kertomukset. Myöhemmin matkailua käsitteleviin teoksiin ilmestyi myös luonnonsuojelullisia teemoja. Luonto- ja eräkirjojen kaavasta poikkesi voimakkaasti teos Eroon viinasta, jota on luonnehdittu "syväksi sukellukseksi minuuden kehittymiseen poljetusta pikkupojasta uhman kautta yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi". Pääteoksinaan Raimo O. Kojo pitää teoksiaan Erakon paljastava syksy ja Eroon viinasta.
Vanhemmat:
peltiseppä Eemil Olavi Kojo ja meijeriapulainen Alma o.s. Leppänen
Kokeiltuja ammatteja:
rakennustyöläinen, metsuri, maanmittausapulainen, palovartija, kuvataiteilija, valokuvaaja, toimittaja, toimitussihteeri, kustantaja, kriitikko, eräopas, kampanjapäällikkö, kalastaja, poromies, kullankaivaja, henkiparantaja, tietokirjailija, kirjailija, eläkeläinen
Koulutus: 10 vuotta ja 7 luokkaa Jyväskylän lyseota
Palkinnot:
yleisen nuorten sarjan ja oppikoulujen Suomen mestaruudet suunnistuksessa 1955
armeijan kultainen ampumamerkki 1960
valtion tiedonjulkistamispalkinto 1981 teoksesta Lappi - Suomen siirtomaa
vuoden satukirja -palkinto 1985 teoksesta Seitsemän savun peto
Suomen Matkailuliiton Luovuuden kultahippu 1997
MAKUASIOITA:
Mieltymyksiä
Kirjat: Poikana mm. Honka- ja Tarzan-kirjojen jälkeen Yrjö Kokon Sudenhampainen kaulanauha, joka naulasi sieluni Lappiin. Nuorena miehenä Kafkan ja Herman Hessen teokset. Alkoholistiaikana sieluuni iski salamana Aksel Sandemosen Ihmissusi. Myöhemmin oli mieltymyksiä laidasta laitaan; syvimmälle ovat sysänneet mm. Franz Kafkan Linna, Aleksander Solzenitsyn Ivan Denisovitšin päivä ja Juan Rulfon Pedro Páramo (kaikki ovat selvittäneet omaa sekaisuuttani).
Musiikki: Lyseolaisena Glenn Millerin orkesteri esitti parasta kutumusiikkia. Radio-ohjelmia tehdessäni soitin monesti Katri Helenan Tyttö niin pieni -iskelmän ja Kalle Holmbergin Pesäpallolaulun, molemmat kutittavaa parodiaa. Raitistuminen heilautti mystisesti maun klassiseen musiikkiin, vain nuoruudesta muistuttava Olavi Virta jäi jäljelle. Inarijärven erakkona miellyin Beethoveniin ja erityisesti hänen 3. pianokonserttoonsa. Aina säväyttävät Mozartin Requiem (mainiota myös aamiaismusiikkina) ja Mendelssohnin Viulukonsertto.
Kuvataide: Nuorena kauppasin Varsinais-Suomessa itse maalaamiani akvarelleja. Akseli Gallen-Kallelan maalausten vahva luonto ja Juho Rissasen väkevät ihmiset pysäyttivät kauan. Matkani mm. Roomaan ja Pariisiin avarsivat tuntemuksiani, yritin mieltyä myös modernimpaan taiteeseen. Marc Chagall iski oudosti minuun; Reidar Särestöniemen maalauksissa on sama tunnelma, ja vaikutus. Picassoa olen inhonnut niin, että tunne muistuttaa rakkautta. Impressionisteja jaksan tuijottaa tunteja.
Elokuva: Italialaiset elokuvat saavat sieluni värähtelemään, on kuin eläisin niissä mukana. Esimerkiksi Fellini, Rossellini, de Sica ja Visconti osaavat siirtää elämän salaisuuksia valkokankaalle. Peter Weirin Kuolleiden runoilijoiden seura oli hämmentävän vahva sysäys etsiessäni omaa lapsuuttani.
Oudot vanhat ajat ja paikat: Kun pääsen irti kaavamaisuudestani, matkaan kahteen edellisistä elämistäni tuttuun paikkaan. Toinen on Utsjoella alue, missä mänty loppuu ja alkaa koivun maailma; toinen on Sisilian Taorminassa kukkula, johon Etna näkyy kutsuvana. Vierailin Etnalla pari viikkoa ennen sen purkautumista; kai se oli sattuma.
Tuttu vanha aika ja paikka: Olen nyt jonkin aikaa saanut elää aikaa talvesta 1939 kesään 1944. Tuota ajanjaksoa kaipasin puoli vuosisataa tietämättäni; viimeiset kaksi vuosikymmentä pyrin siihen tietoisesti palaamaan. Kaikki konkretisoitui kesän 2009 Kurkijoen-matkan aikana. Kirkonkylässä Säkinmäki ja Savojan kylässä sukutalon kivijalka tuntuivat pyhiinvaelluskohteilta.
Fiktiivinen henkilö, joka haluaisin olla: Tuntuu kuin itse olisin ollut fiktiivinen henkilö, kunnes löysin itsestäni sen pikku pojan, joka evakkoon 1944 lähdettäessä unohtui metsäsissiksi sovhoosiväen keskuuteen Kurkijoelle. Haluaisin, haluan, lopulta olla vain oma itseni.
Harrastukset:
elokuvat, erämaat, karjalaisuus, kirjoittaminen, lappilaisuus, lukeminen, naiset, vaellus ja valokuvaus.
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Kirjoittelun harjoittelua - 1966
1955 Jyväskylän lyseon Kipinä-lehden avustaja, sittemmin mm. Keskisuomalaisen avustaja ja kesätoimittaja, Keski-Suomen Teinin perustaja ja toimitussihteeri, sanomalehti Uuden Auran avustaja, aliupseerikoulun kurssijulkaisun toimitussihteeri, reserviupseerikoulun kurssijulkaisun toimitussihteeri, Suomen Matkailuliiton toimittaja ja toimitussihteeri, Lapin Kansan teatteriarvostelija Helsingissä.
Lehtifreelancerina 1966 -
Pakinointia, omia palstoja, sarjajuttuja:
Helsingin Sanomissa 1975 - 79 sunnuntaipakina Pohjoisesta katsoen, 1978 kuusiosainen kertomussarja Rajan pinnassa, kuvaus matkasta itärajaa myötäillen Etelä-Karjalasta Lappiin, ja 1986 19-osainen kertomussarja otsikolla Kulkuri, kuvaus pyöräretkestäni Nuorgamista Espooseen. Seurassa 1980 - 85 oma palsta otsikolla Kotimaan matkailu. Erä-lehdessä 1982 - 84 Lapin erikoiset -sivuilla pohjoisen asioita. Kippari -lehdessä 1983 - 86 veneilyyn liittyviä reportaaseja. Espoolaisessa Länsiväylässä 1986 - 93 viikoittainen pakina Sanakavalasti. Matkailu -lehdessä 1996 - 99 oma pakinasivu. Lapin Kansassa 1999 – 2009 kolumni noin joka toinen viikko.
Sadoista erillisistä reportaaseista malliksi:
Viikkosanomien laaja juttu 1969 Railakas matkailutappelu räväytti julkiseksi Suomen matkailun hoitamisen sekavuuden, ja syntyneen keskustelun jälkeen syntyi mm. Matkailun edistämiskeskus. Avussa paljastin 1980 jutussa Lappiin luvassa kultaryntäys tulevaisuudennäkymiä, jotka toteutuivat myöhemmin: erämaista “vallattiin” vähän ajan päästä satoja alueita huvikaiveluun. Suomen
Kuvalehden lukuisista jutuistani pisimmälle eteni reportaasi 1980 Vuotoksen allas on haamuhanke, jonka innoittamana Tapio Suominen teki myöhemmin täyspitkän fiktiivisen elokuvan Syöksykierre. Saamelaisten Sáplemaš-lehden kirjoitussarja 1991 Sámeeana ja láttealmmái (Saamenmaa ja etelänmies) havahdutti pohjoisen kansan näkemään etelän kierouksia, ja päinvastoin.
Radiojuttuja 1965 -
Vuodesta 1965 lähtien olen tehnyt - vain Yleisradiolle - kolmisensataa ns. pisteohjelmaa. Aiheina ovat olleet matkailu ja retkeily, yhteiskunnalliset kysymykset, luonto, persoonalliset ihmiset, historia, kullankaivu jne. 1998 Ylen Ykkösen Todellisissa tarinoissa esitettiin elämäkertaani perustunut raju tilitys juoppoudestani ja siitä toipumisesta otsikolla Seitsemän minuutin havahtuminen.
Eriaiheisia sarjaohjelmia, joissa on ollut kolmesta kuuteen osaa, olen tehnyt parikymmentä, esimerkiksi Seitsemän pohjoista kylää ja Tenonvarren elämää.
Panin alulle Yleisradion matkailuohjelmat vuonna 1965. Sittemmin niin kesällä kuin talvellakin toimitin itsenäisesti pari vuosikymmentä sarjat nimeltään Matkailuradio ja Lomaradio.
Televisioon tein vain nuorempana ohjelmia. Eksyminen Lapissa -ohjelmassa leikin Chaplinia: minun olivat käsikirjoitus, osittain ohjaus, ja näyttelin myös pääosan.
Tuotanto:
AUK:n (Karjalan tykistörykmentti) RUK:n(Hamina) kurssijulkaisut
1960. Suomen puolustusvoimat. Kurssijulkaisu
Matkailukirjoja
1961-1966. Suomen Matkailijayhdistys/Suomen Matkailuliitto.
Lapin retkeilyopas
1967. Kirjamaailma. Kuvaus pohjoisesta luonnosta ja kaikista erämaista.
Automatkailun opas
1968. Kirjamaailma. Suomen ensimmäinen.
Tervantuoksuinen lohi
1969. W&G. Eräaiheisia kertomuksia.
Loma-autoilijan käsikirja
1969. Kustannus Kojo. Kotimaan uudenlainen kartoitus.
101 automatkailukohdetta
1970. Kustannus Kojo.
101 uutta matkakohdetta
1971. Kustannus-Kojo.
Seuramatkalla
1970. WSOY. Ensimmäinen suomalainen seuramatkailun opas.
Meriveneilijän opaskirja
1970. Kustannus Kojo. Kuvaus rannikosta ja saaristosta Virolahdelta Tornioon.
Talvi-Suomen opas
1972. Kustannus Kojo.
Suomalaisia kuvia (yhdessä Matti A. Pitkäsen kanssa)
1975. W&G. Klassikoksi noussut kuvallinen ja sanallinen Suomen esittely.
Suomalainen löytöretki
1977. Kustannus Kojo. Pakinatyylinen kirjasarja.
Heittiön vaellus
1979. WSOY. Kullankaivajan elämänkertaromaani.
Lappi - Suomen siirtomaa
1981. W&G. Essee- ja kertomuskokoelma.
Suomi - järvien ja metsien maa
(yhdessä Matti A. Pitkäsen kanssa)
1983. W&G. Kuvateos.
Lappi
1983. Karisto. Kirjasarjassa laaja essee erämaista ja eräretkeilystä.
Teno - Saamen ja lohen virta
1984. WSOY. Puolikaunokirjallinen teos pohjoisesta mahtivirrasta. Runsas oma kuvitus.
Seitsemän savun peto
1985. Lasten Oma Kirjakerho. Lasten Oman Kirjakerhon satukilpailun voittaja.
Kuvittaja Riikka Juvonen.
Sinivalkoinen Suomi
1985. Otava. Matti A. Pitkäsen kuvat, tekstit esseitä suomalaisesta elämänmuodosta.
Erämiesten matkassa
1987. Otava. Kokoelmassa eräkirjallisuutta uudistava novelli.
Syysmatka Suomessa
1988. WSOY. Matkaessee: yli yli 3100 km ja kolme ja puoli kuukautta polkupyörällä Suomea ristiinrastiin Nuorgamista Hankoon sekä Karjalaan.
Metsään menevät miehet
1990. Karisto. Novellikokoelma.
Erakon paljastava syksy
1991. Kustannus Kojo. Romaani.
Pohjoiset erämaat
1997. Suomen Matkailuliitto. Kuvaus kaikista Lapin jäljellä olevista erämaista.
Eroon viinasta
1998. Otava. Uudenlainen näkemys alkoholismista; perusteellinen pohdiskeleva opaskirja juoppoudesta sekä juopoille että heidän läheisilleen.
Löytöretki Lappiin
1999. Yrityskirjat. Kuvaus mystisestä Lapista.
Kuukkelin matkassa Inarista Hettaan 1955-99
2000. Otava. Erä- ja muistelmakirjallisuutta.
Talven tuntemus (esseitä, taidevalokuvia). 2004. Lapin yliopisto.
Minä, Adolf ja Josif : veijariromaani talvisodan ajoilta
2009. Minerva. Romaani.
1955 Jyväskylän lyseon Kipinä-lehden avustaja, sittemmin mm. Keskisuomalaisen avustaja ja kesätoimittaja, Keski-Suomen Teinin perustaja ja toimitussihteeri, sanomalehti Uuden Auran avustaja, aliupseerikoulun kurssijulkaisun toimitussihteeri, reserviupseerikoulun kurssijulkaisun toimitussihteeri, Suomen Matkailuliiton toimittaja ja toimitussihteeri, Lapin Kansan teatteriarvostelija Helsingissä.
Lehtifreelancerina 1966 -
Pakinointia, omia palstoja, sarjajuttuja:
Helsingin Sanomissa 1975 - 79 sunnuntaipakina Pohjoisesta katsoen, 1978 kuusiosainen kertomussarja Rajan pinnassa, kuvaus matkasta itärajaa myötäillen Etelä-Karjalasta Lappiin, ja 1986 19-osainen kertomussarja otsikolla Kulkuri, kuvaus pyöräretkestäni Nuorgamista Espooseen. Seurassa 1980 - 85 oma palsta otsikolla Kotimaan matkailu. Erä-lehdessä 1982 - 84 Lapin erikoiset -sivuilla pohjoisen asioita. Kippari -lehdessä 1983 - 86 veneilyyn liittyviä reportaaseja. Espoolaisessa Länsiväylässä 1986 - 93 viikoittainen pakina Sanakavalasti. Matkailu -lehdessä 1996 - 99 oma pakinasivu. Lapin Kansassa 1999 – 2009 kolumni noin joka toinen viikko.
Sadoista erillisistä reportaaseista malliksi:
Viikkosanomien laaja juttu 1969 Railakas matkailutappelu räväytti julkiseksi Suomen matkailun hoitamisen sekavuuden, ja syntyneen keskustelun jälkeen syntyi mm. Matkailun edistämiskeskus. Avussa paljastin 1980 jutussa Lappiin luvassa kultaryntäys tulevaisuudennäkymiä, jotka toteutuivat myöhemmin: erämaista “vallattiin” vähän ajan päästä satoja alueita huvikaiveluun. Suomen
Kuvalehden lukuisista jutuistani pisimmälle eteni reportaasi 1980 Vuotoksen allas on haamuhanke, jonka innoittamana Tapio Suominen teki myöhemmin täyspitkän fiktiivisen elokuvan Syöksykierre. Saamelaisten Sáplemaš-lehden kirjoitussarja 1991 Sámeeana ja láttealmmái (Saamenmaa ja etelänmies) havahdutti pohjoisen kansan näkemään etelän kierouksia, ja päinvastoin.
Radiojuttuja 1965 -
Vuodesta 1965 lähtien olen tehnyt - vain Yleisradiolle - kolmisensataa ns. pisteohjelmaa. Aiheina ovat olleet matkailu ja retkeily, yhteiskunnalliset kysymykset, luonto, persoonalliset ihmiset, historia, kullankaivu jne. 1998 Ylen Ykkösen Todellisissa tarinoissa esitettiin elämäkertaani perustunut raju tilitys juoppoudestani ja siitä toipumisesta otsikolla Seitsemän minuutin havahtuminen.
Eriaiheisia sarjaohjelmia, joissa on ollut kolmesta kuuteen osaa, olen tehnyt parikymmentä, esimerkiksi Seitsemän pohjoista kylää ja Tenonvarren elämää.
Panin alulle Yleisradion matkailuohjelmat vuonna 1965. Sittemmin niin kesällä kuin talvellakin toimitin itsenäisesti pari vuosikymmentä sarjat nimeltään Matkailuradio ja Lomaradio.
Televisioon tein vain nuorempana ohjelmia. Eksyminen Lapissa -ohjelmassa leikin Chaplinia: minun olivat käsikirjoitus, osittain ohjaus, ja näyttelin myös pääosan.
Tuotanto:
AUK:n (Karjalan tykistörykmentti) RUK:n(Hamina) kurssijulkaisut
1960. Suomen puolustusvoimat. Kurssijulkaisu
Matkailukirjoja
1961-1966. Suomen Matkailijayhdistys/Suomen Matkailuliitto.
Lapin retkeilyopas
1967. Kirjamaailma. Kuvaus pohjoisesta luonnosta ja kaikista erämaista.
Automatkailun opas
1968. Kirjamaailma. Suomen ensimmäinen.
Tervantuoksuinen lohi
1969. W&G. Eräaiheisia kertomuksia.
Loma-autoilijan käsikirja
1969. Kustannus Kojo. Kotimaan uudenlainen kartoitus.
101 automatkailukohdetta
1970. Kustannus Kojo.
101 uutta matkakohdetta
1971. Kustannus-Kojo.
Seuramatkalla
1970. WSOY. Ensimmäinen suomalainen seuramatkailun opas.
Meriveneilijän opaskirja
1970. Kustannus Kojo. Kuvaus rannikosta ja saaristosta Virolahdelta Tornioon.
Talvi-Suomen opas
1972. Kustannus Kojo.
Suomalaisia kuvia (yhdessä Matti A. Pitkäsen kanssa)
1975. W&G. Klassikoksi noussut kuvallinen ja sanallinen Suomen esittely.
Suomalainen löytöretki
1977. Kustannus Kojo. Pakinatyylinen kirjasarja.
Heittiön vaellus
1979. WSOY. Kullankaivajan elämänkertaromaani.
Lappi - Suomen siirtomaa
1981. W&G. Essee- ja kertomuskokoelma.
Suomi - järvien ja metsien maa
(yhdessä Matti A. Pitkäsen kanssa)
1983. W&G. Kuvateos.
Lappi
1983. Karisto. Kirjasarjassa laaja essee erämaista ja eräretkeilystä.
Teno - Saamen ja lohen virta
1984. WSOY. Puolikaunokirjallinen teos pohjoisesta mahtivirrasta. Runsas oma kuvitus.
Seitsemän savun peto
1985. Lasten Oma Kirjakerho. Lasten Oman Kirjakerhon satukilpailun voittaja.
Kuvittaja Riikka Juvonen.
Sinivalkoinen Suomi
1985. Otava. Matti A. Pitkäsen kuvat, tekstit esseitä suomalaisesta elämänmuodosta.
Erämiesten matkassa
1987. Otava. Kokoelmassa eräkirjallisuutta uudistava novelli.
Syysmatka Suomessa
1988. WSOY. Matkaessee: yli yli 3100 km ja kolme ja puoli kuukautta polkupyörällä Suomea ristiinrastiin Nuorgamista Hankoon sekä Karjalaan.
Metsään menevät miehet
1990. Karisto. Novellikokoelma.
Erakon paljastava syksy
1991. Kustannus Kojo. Romaani.
Pohjoiset erämaat
1997. Suomen Matkailuliitto. Kuvaus kaikista Lapin jäljellä olevista erämaista.
Eroon viinasta
1998. Otava. Uudenlainen näkemys alkoholismista; perusteellinen pohdiskeleva opaskirja juoppoudesta sekä juopoille että heidän läheisilleen.
Löytöretki Lappiin
1999. Yrityskirjat. Kuvaus mystisestä Lapista.
Kuukkelin matkassa Inarista Hettaan 1955-99
2000. Otava. Erä- ja muistelmakirjallisuutta.
Talven tuntemus (esseitä, taidevalokuvia). 2004. Lapin yliopisto.
Minä, Adolf ja Josif : veijariromaani talvisodan ajoilta
2009. Minerva. Romaani.
Tekstinäyte
Puhelin pärähti ovensuussa. Ingalta putosi pöydän päässä nutukkaantekele. Hän risti kätensä.
– Siunatkoon. Säikähin.
– Vielä säikkyy ja viikon jo kuullut, Mari sanoi hellan äärestä, sekoitti porokeittoa.
– Vastaa, vastaa! Inga hoki.
– Osaa se piristä monesti, etkö muista, Mari sanoi ovelle tuijottaen.
– Siunatkoon. Säikähin.
– Vielä säikkyy ja viikon jo kuullut, Mari sanoi hellan äärestä, sekoitti porokeittoa.
– Vastaa, vastaa! Inga hoki.
– Osaa se piristä monesti, etkö muista, Mari sanoi ovelle tuijottaen.
Kun puhelin taas pärähti, hän juoksi tuvan halki, potkaisi kenkäheinät hajalle. Hän jäi odottamaan käsi kuulokkeella. Kun puhelin soi, hän nosti.
– Haloo.
– Onko se Aikiolla? Ja emäntäkö puhelimessa?
– Jo vain se on Aikiolla. Ja puhelimessa mie olen, en ole muualla.
– Onkohan isäntä kotona?
– Ei ole kotona.
– No, onko kaukana?
– Jo vain saattaa olla kaukana.
– No, missä asti? Onko pihalla?
– Ei ole pihalla.
– Naapurissa asti?
– Ei ole naapurissa asti. Naapurikin saattaa olla kaukana. Ne on yhessä poissa.
– Täällä on apulaisosastopäällikkö Mäkinen, Helsingistä. Missä se isäntä lopulta on?
– Na… ihan lopulta tieten on… hauvassa.
– Mitä? Onko tapahtunut onnettomuus?
– On se tieten saattanut tapahtua onnettomuus.
– Milloin on tapahtunut? Millainen onnettomuus?
– En mie vain tiijä. Tiijätkö sinä?
– Äh. En. Mutta olen pahoillani. Minun piti vain sopia kuljetuksesta sieltä teiltä Kemoran majalle.
– Ai, sie olet se mies. Isäntä jotain sanoikin, kun lähti. Jo vain se teijät sinne vie.
– Anteeksi? Vie? Mutta jos hän on haudassa.
– Ei se vielä ole hauvassa asti.
– Hyvä luoja. Hah. Missä asti ja missä kunnossa isäntä nyt on?
– Em mie vaan tiijä. Hyvässä kunnossa oli, kun Aslakin kanssa metsään lähti.
– Hän on siis vain metsässä?
– Jo vain saattaa olla vain metsässä. Eilen lähtivät poroja katsomaan. Vai oliko se toissapäivänä.
– Äh. No, koska hän sieltä metsästä tulee?
– Äh. Sitten kun kerkiää.
– Mutta milloin? Olisiko hän illemmalla tavoitettavissa?
– Jo vain saattaa olla illemmalla tavoitettavissa.
– Kiitos. Minä soitan uudestaan. Äh.
– Äh vain.
Mari laski kuulokkeen, pyöritti päätään. Inga seisoi keskellä lattiaa.
– Onko Pieralle sattunut jotakin? Inga kysyi. – Sekö tuo pirunvehje kertoi, että…
– Eikö mitä! Siellä oli vain joku Helsingin herra, joka ei ymmärrä puhelimessa oikein puhua. Ei tiennyt mistään mitään.
(Ote novellista Puhelin kokoelmasta Metsään menevät miehet)
– Haloo.
– Onko se Aikiolla? Ja emäntäkö puhelimessa?
– Jo vain se on Aikiolla. Ja puhelimessa mie olen, en ole muualla.
– Onkohan isäntä kotona?
– Ei ole kotona.
– No, onko kaukana?
– Jo vain saattaa olla kaukana.
– No, missä asti? Onko pihalla?
– Ei ole pihalla.
– Naapurissa asti?
– Ei ole naapurissa asti. Naapurikin saattaa olla kaukana. Ne on yhessä poissa.
– Täällä on apulaisosastopäällikkö Mäkinen, Helsingistä. Missä se isäntä lopulta on?
– Na… ihan lopulta tieten on… hauvassa.
– Mitä? Onko tapahtunut onnettomuus?
– On se tieten saattanut tapahtua onnettomuus.
– Milloin on tapahtunut? Millainen onnettomuus?
– En mie vain tiijä. Tiijätkö sinä?
– Äh. En. Mutta olen pahoillani. Minun piti vain sopia kuljetuksesta sieltä teiltä Kemoran majalle.
– Ai, sie olet se mies. Isäntä jotain sanoikin, kun lähti. Jo vain se teijät sinne vie.
– Anteeksi? Vie? Mutta jos hän on haudassa.
– Ei se vielä ole hauvassa asti.
– Hyvä luoja. Hah. Missä asti ja missä kunnossa isäntä nyt on?
– Em mie vaan tiijä. Hyvässä kunnossa oli, kun Aslakin kanssa metsään lähti.
– Hän on siis vain metsässä?
– Jo vain saattaa olla vain metsässä. Eilen lähtivät poroja katsomaan. Vai oliko se toissapäivänä.
– Äh. No, koska hän sieltä metsästä tulee?
– Äh. Sitten kun kerkiää.
– Mutta milloin? Olisiko hän illemmalla tavoitettavissa?
– Jo vain saattaa olla illemmalla tavoitettavissa.
– Kiitos. Minä soitan uudestaan. Äh.
– Äh vain.
Mari laski kuulokkeen, pyöritti päätään. Inga seisoi keskellä lattiaa.
– Onko Pieralle sattunut jotakin? Inga kysyi. – Sekö tuo pirunvehje kertoi, että…
– Eikö mitä! Siellä oli vain joku Helsingin herra, joka ei ymmärrä puhelimessa oikein puhua. Ei tiennyt mistään mitään.
(Ote novellista Puhelin kokoelmasta Metsään menevät miehet)