Mandart, Pamela
Elämäkertatietoa
vanhemmat: Katariina ja Jörgen Madsen
toimet: elokuvatuottajana vuodesta 1986 ja Visio-lehden kolumnistina vuodesta 2000.
Suunnittelija ja tuottaja luontoelokuvassa Ahma - erämaan yksinäinen. Elokuva sai pääpalkinnon Wiznan festivaaleilla Puolassa v.2000 ja erikoispalkinnon Ruotsissa Wildlife Europe Festivaaleilla v.1999.
toimet: elokuvatuottajana vuodesta 1986 ja Visio-lehden kolumnistina vuodesta 2000.
Suunnittelija ja tuottaja luontoelokuvassa Ahma - erämaan yksinäinen. Elokuva sai pääpalkinnon Wiznan festivaaleilla Puolassa v.2000 ja erikoispalkinnon Ruotsissa Wildlife Europe Festivaaleilla v.1999.
Tuottaja dokumenttielokuvassa Haave Välimerestä, joka kertoo kirjailija Göran Schildtistä ja hänen suhteestaan Välimeren kulttuuriin. TV-kriitikot valitsivat elokuvan v.1992 vuoden 2. parhaaksi kulttuuriohjelmaksi Suomessa ja se sai erikoispalkinnon Ranskan Toulonin filmifestivaaleilla.
harrastukset: kuntoilu ja opiskelu.
harrastukset: kuntoilu ja opiskelu.
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Going to Kansas City - elokuva ja kuinka se tehtiin (Like 1998).
Eläimille kiitos - Anja Eerikäisen elämäkerta (Nemo 2002).
Kamera käy! : elokuvaaja Kari Sohlberg (Like 2004).
Eläimille kiitos - Anja Eerikäisen elämäkerta (Nemo 2002).
Kamera käy! : elokuvaaja Kari Sohlberg (Like 2004).
Tekstinäyte
En tänä päivänäkään tiedä mitä tapahtui ja mistä alkoi se vaihe, jolloin hän loittoni minusta.
Meille muotoutui pian omanlainen elämäntapa. Kun keskusteltiin niin puitiin asiat ydintä myöten. Kun pidettiin toisiamme hyvänä, tehtiin se niin, että paikat oli seuraavana päivänä kipeinä. Kun tehtiin arkiaskareita, annettiin ajan kulua eikä stressattu toisiamme mitättömyyksillä. Sofia oli suurpiirteinen nainen.
Meille muotoutui pian omanlainen elämäntapa. Kun keskusteltiin niin puitiin asiat ydintä myöten. Kun pidettiin toisiamme hyvänä, tehtiin se niin, että paikat oli seuraavana päivänä kipeinä. Kun tehtiin arkiaskareita, annettiin ajan kulua eikä stressattu toisiamme mitättömyyksillä. Sofia oli suurpiirteinen nainen.
Olin aikaisemmin ajatellut, ettei Sofialla ollut salaisuuksia, aina siihen asti, jolloin hän alkoi myöhästellä sovituista tapaamisajoista.
Yrityksessäni työskenteli siihen aikaan kolme henkilöä. Palkkasin muutamaksi viikoksi naisen varjostamaan Sofiaa eikä mennyt kauan kunnes sain todisteet. Sofialla oli itseään kymmenen vuotta nuorempi rakastaja.
Sofia oli taas myöhässä.
Laittamani ruoka kuivui uunissa. Tupakkapöydällä lojuvat matkaesitteet näyttivät irvailevan yhteisille suunnitelmillemme.
- No, sanoin.
- Mitä no? Anteeksi, että myöhästyin. Metrossa sattui onnettomuus ja matkustajat käskettiin ulos. Jouduin ottamaan bussin.
Olin suunnitellut toimivani maltillisen ivallisesti ja kiskovani sanoja sivaltelemalla hänestä totuuden.
- Metro on tarkka kuin kello! Keksi helvetissä parempi valhe seuraavalle kerralle kun tulet huulet turpeina rakastajasi luota!
En muista mitä tapahtui. Olen kuulusteluissa käynyt tätä vaihetta läpi kymmeniä kertoja.
Ensimmäinen selvä muistikuva on se, että seison lattialla makaavan Sofian vieressä ja Sofia on yltäpäältä veressä. Minulla on kädessäni kirves, sama joka koristi takan reunaa.
Näin tupakkapöydällä matkaesitteet. Samassa päätin mitä teen.
Silvoin Sofian ruumiin ja pakkasin sen matkalaukkuun.
Putsasin olohuoneen. Jätin toimistooni viestin, että kaipasin lepoa ja että lähdimme viikon matkalle.
Soitin taksin ja ajoin lähimpään matkatoimistoon.
Piinkovaa ja sametinpehmeää (1997)
Yrityksessäni työskenteli siihen aikaan kolme henkilöä. Palkkasin muutamaksi viikoksi naisen varjostamaan Sofiaa eikä mennyt kauan kunnes sain todisteet. Sofialla oli itseään kymmenen vuotta nuorempi rakastaja.
Sofia oli taas myöhässä.
Laittamani ruoka kuivui uunissa. Tupakkapöydällä lojuvat matkaesitteet näyttivät irvailevan yhteisille suunnitelmillemme.
- No, sanoin.
- Mitä no? Anteeksi, että myöhästyin. Metrossa sattui onnettomuus ja matkustajat käskettiin ulos. Jouduin ottamaan bussin.
Olin suunnitellut toimivani maltillisen ivallisesti ja kiskovani sanoja sivaltelemalla hänestä totuuden.
- Metro on tarkka kuin kello! Keksi helvetissä parempi valhe seuraavalle kerralle kun tulet huulet turpeina rakastajasi luota!
En muista mitä tapahtui. Olen kuulusteluissa käynyt tätä vaihetta läpi kymmeniä kertoja.
Ensimmäinen selvä muistikuva on se, että seison lattialla makaavan Sofian vieressä ja Sofia on yltäpäältä veressä. Minulla on kädessäni kirves, sama joka koristi takan reunaa.
Näin tupakkapöydällä matkaesitteet. Samassa päätin mitä teen.
Silvoin Sofian ruumiin ja pakkasin sen matkalaukkuun.
Putsasin olohuoneen. Jätin toimistooni viestin, että kaipasin lepoa ja että lähdimme viikon matkalle.
Soitin taksin ja ajoin lähimpään matkatoimistoon.
Piinkovaa ja sametinpehmeää (1997)