Tikka, Eeva
Kuvatiedoston lataaminen
![http://media.onki.fi/9/4/1/saha/kirjasampo/0_-6485936524879229833.png](https://www.kirjasampo.fi/sites/default/files/styles/medium/public/kulsa_cache/images/media.onki.fi/9/4/1/saha/kirjasampo/0_-6485936524879229833.png?itok=599cp6L3)
Photograph information
Kuva: Gummerus Kustannus
Elämäkertatietoa
Asuinpaikka: Pyhäselän Hammaslahti vuodesta 1973
Perhesuhteet: Äiti Alina o.s. Hynninen, isä Urho Tikka. Puoliso Pentti Björninen
Ura: Fil.kand. 1968 (kasvatustiede)
Opettaja 1968-82 (biologia ja maantiede)
Harrastukset: Luonto, puutarha ja retkeily
Päätoiminen kirjailija
Meriitit:
Gummeruksen Kaarlenpäivän palkinto 1976, 1980 ja 1987
Valtion kirjallisuuspalkinto 1980, 1985, 1987 ja 1990
Kiitos kirjasta –mitali 1980
Pohjois-Karjalan läänin taidepalkinto 1980
Kirkon kirjallisuuspalkinto 1984
Anni Swan –mitali 1988
Arvid Lydecken –palkinto 1990
Suomen Maakuntakirjailijoiden tunnustuspalkinto 1989
Pekkas-palkinto 1996
Karjala-palkinto 2002
Finlandia-palkintoehdokas 1986 ja 2000
Makuasioita:
Unohtumattomia ja vaikuttaneita taide-elämyksiä:
Tolstoin Anna Karenina ja Dostojevskin Rikos ja rangaistus olivat ensimmäiset kirjat, jotka ostin itselleni - olin saanut hankituksi vähän omaa rahaa. Ostopaikka oli Lieksan kirjakauppa, olin 15-vuotias. Kirjojen etulehdelle merkitsemäni ostopäivät ovat 21.2.1955 ja 16.4.1955. Näistä alkoi rakkauteni venäläisiin klassikoihin.
Istuin 15-vuotiaana pöydällä Ruunaan kansakoulun opettajan asunnossa ja kuuntelin jotain Sibeliuksen sinfonioista korva lähes kiinni seinähyllyllä olevassa pienessä transistoriradiossa. Ääni oli hyvin pienellä, mutta silti isäni ohi kulkiessaan ihmetteli, miten viitsin kuunnella "tuommosta jyrskytystä." Viime kesänä 2001 kuuntelin Sibeliusta Mikkelin maaseurakunnan kirkossa. Mariinski-teatterin orkesteri soitti, Valeri Gergijev johti. Luulen että musiikkinautinto oli ainakin yhtä suuri kuin tuolloin transistoriradion äärellä.
Vielä haluan mainita monet opiskeluaikojeni kiirastorstai-illat Helsingin Johanneksen kirkossa, jossa istuin Bachin Matteuspassiota kuunnellen. Kun poistuin kirkosta, hiljaisuus minussa oli syvä.
Monista syvästi vaikuttaneista elokuvista mainitsen vaikkapa Tarkovskin Stalkerin, Pasolinin Matteuksen evankeliumin ja Bressonin Maalaispapin päiväkirjan.
Kaikista mieluisista paikoista kotimaassa ja muualla ovat kaiketi mieluisimmat lapsuuden kotikyläni ja kesämökkipaikkani Ristiinan Himalansaari Saimaan Yöveden rannalla ja tämä tuttu Pyhäselkäni, jossa nyt asun. Edellinen on isäni, jälkimmäinen äitini synnyinseutua. Ja miksen mainitsisi myös Kolia, jonka rikas luonto ja kansallismaisema vetää aina puoleensa, ja Lappia jossa on käytävä ainakin kerran vuodessa, ja siellä erityisesti Enontekiön Hettaa musiikkipäivineen.
Mieluisa paikka ulkomailla: Vaikea valinta, mutta tuoreessa muistissa on Viron Matsalunlahden lintuja ja kukkia tulviva kevät.
(Sanojen aika)
- - -
Luonnehdinta
Ristiinassa syntynyt ja lapsuutensa viettänyt Eeva Tikka on ennen kaikkea ihmisten ja luonnon kuvaaja. Hän kuvaa ihmistä elämän rajatilanteissa, tärkeiden kasvutapahtumien, muutosten ja menetysten edessä. Särkyminen ja eheytyminen ovat keskeisiä teemoja hänen tuotannossaan. Runoissaan, novelleissaan ja romaaneissaan Eeva Tikka kuvaa usein Saimaan Yöveden maisemia ja tunnelmia.
Faktaa
Eeva Tikka syntyi Ristiinan Himalansaaressa 31.7.1939 opettajaperheen toiseksi nuorimpana tyttärenä. Hän aloitti koulunkäynnin Himalansaaressa, mutta vuonna 1951 perhe muutti Pohjois-Karjalaan ja Eeva kävi kansakoulun loppuun Pielisjärvellä. Sen jälkeen hän opiskeli kansanopistossa sekä kansankorkeakoulussa. Keskikoulun Eeva suoritti yksityisoppilaana Lieksassa ja hakeutui sen jälkeen Helsingin yksityislyseon iltalinjalle. Ylioppilaaksi hän kirjoitti vuonna 1963 ja opiskeli sen jälkeen biologian ja maantiedon opettajaksi Helsingin yliopistossa. Opettajana Eeva Tikka työskenteli mm. Savonlinnassa ja Pohjois-Karjalassa vuoteen 1982 saakka. Opettajantyönsä ohessa hän oli julkaissut jo viisi romaania ennen kuin uskaltautui vapaaksi kirjailijaksi.
Nykyään Eeva Tikka asuu Joensuussa. Hän on naimisissa ja harrastaa kirjallisuuden lisäksi mm. luontoretkiä ja luonnontarkkailua, puutarhatöitä ja musiikin kuuntelua. Hänellä on edelleen kesäpaikka lapsuudenmaisemissa Ristiinassa.
Kirjailijaura
Eeva Tikka oppi lukemaan jo alle kouluikäisenä. Satuvaiheen jälkeen hän lainasi koulun kirjastosta etenkin Anni Swanin ja Aili Konttisen tyttökirjoja. Pohjois-Karjalaan muuton jälkeen kirjallisuuden harrastaminen tuli tietoisemmaksi Ruunaan kyläkirjaston ansiosta. Eeva tutustui maailmankirjallisuuden klassikoihin ja murrosikäisenä kiinnostui mm. V.A.Koskenniemen, Kaarlo Sarkian ja Aaro Hellaakosken runoista. Aikuisena Eeva Tikka on palannut yhä uudelleen venäläisten ja kotimaisten klassikoiden pariin, mutta seuraa myös nykykirjallisuutta.
Ensimmäiset runonsa Eeva Tikka kirjoitti 12 -13-vuotiaana ja jatkoi kirjoittamista myös kansanopistoaikanaan. Ensimmäiset julkaistut runot painettiin kansanopiston lehteen hänen ollessaan 16-vuotias. Kouluaikanaan Eeva sai myönteistä ja kannustavaa palautetta äidinkielen opettajiltaan. Kiinnostus ja halu kirjoittamiseen jatkui, ja lopulta hän halusi julkaista oman kirjan. Eeva Tikka lähetti useita kertoja runokokoelmiaan eri kustantajilla, sai palautetta ja lopulta kehotuksen kirjoittaa proosaa. Esikoiskirjan työstäminen noin kolmekymmenvuotiaana oli kokeilu. Eeva Tikka testasi, osaako hän kirjoittaa proosaa runojen jälkeen. Gummerus kiinnostui hänen tekstistään ja niin esikoisromaani Kuin vaahteranlehtiä iholla ilmestyi vuonna 1973. Se kannusti jatkamaan. Sen jälkeen Eeva Tikka on kirjoittanut kolmisenkymmentä runo-, satu- ja novellikokoelmaa sekä romaania. Hän ei ole opiskellut kirjoittamista muuten kuin lukemalla ja kirjoittamalla. Aiheet voivat itää mielessä pitkään tai välähtää odottamatta. Usein hän kuvaa ihmisiä elämän rajatilanteissa ja muutosten keskellä. Hän käsittelee ihmissuhteita, ihmisten erilaisuutta, kohtaamisia ja sieluntiloja. Vaikka Eeva Tikan kirjat ovat realistisia kuvauksia, keskeisintä on se, mitä ihmisen sisällä tapahtuu. Biologin koulutuksen saaneella kirjailijalla luonto on myös vahvasti läsnä hänen teksteissään ja luontokuvat saavat usein symbolista ja myyttistä sisältöä.
(Etelä-Savon kirjailijat)
Perhesuhteet: Äiti Alina o.s. Hynninen, isä Urho Tikka. Puoliso Pentti Björninen
Ura: Fil.kand. 1968 (kasvatustiede)
Opettaja 1968-82 (biologia ja maantiede)
Harrastukset: Luonto, puutarha ja retkeily
Päätoiminen kirjailija
Meriitit:
Gummeruksen Kaarlenpäivän palkinto 1976, 1980 ja 1987
Valtion kirjallisuuspalkinto 1980, 1985, 1987 ja 1990
Kiitos kirjasta –mitali 1980
Pohjois-Karjalan läänin taidepalkinto 1980
Kirkon kirjallisuuspalkinto 1984
Anni Swan –mitali 1988
Arvid Lydecken –palkinto 1990
Suomen Maakuntakirjailijoiden tunnustuspalkinto 1989
Pekkas-palkinto 1996
Karjala-palkinto 2002
Finlandia-palkintoehdokas 1986 ja 2000
Makuasioita:
Unohtumattomia ja vaikuttaneita taide-elämyksiä:
Tolstoin Anna Karenina ja Dostojevskin Rikos ja rangaistus olivat ensimmäiset kirjat, jotka ostin itselleni - olin saanut hankituksi vähän omaa rahaa. Ostopaikka oli Lieksan kirjakauppa, olin 15-vuotias. Kirjojen etulehdelle merkitsemäni ostopäivät ovat 21.2.1955 ja 16.4.1955. Näistä alkoi rakkauteni venäläisiin klassikoihin.
Istuin 15-vuotiaana pöydällä Ruunaan kansakoulun opettajan asunnossa ja kuuntelin jotain Sibeliuksen sinfonioista korva lähes kiinni seinähyllyllä olevassa pienessä transistoriradiossa. Ääni oli hyvin pienellä, mutta silti isäni ohi kulkiessaan ihmetteli, miten viitsin kuunnella "tuommosta jyrskytystä." Viime kesänä 2001 kuuntelin Sibeliusta Mikkelin maaseurakunnan kirkossa. Mariinski-teatterin orkesteri soitti, Valeri Gergijev johti. Luulen että musiikkinautinto oli ainakin yhtä suuri kuin tuolloin transistoriradion äärellä.
Vielä haluan mainita monet opiskeluaikojeni kiirastorstai-illat Helsingin Johanneksen kirkossa, jossa istuin Bachin Matteuspassiota kuunnellen. Kun poistuin kirkosta, hiljaisuus minussa oli syvä.
Monista syvästi vaikuttaneista elokuvista mainitsen vaikkapa Tarkovskin Stalkerin, Pasolinin Matteuksen evankeliumin ja Bressonin Maalaispapin päiväkirjan.
Kaikista mieluisista paikoista kotimaassa ja muualla ovat kaiketi mieluisimmat lapsuuden kotikyläni ja kesämökkipaikkani Ristiinan Himalansaari Saimaan Yöveden rannalla ja tämä tuttu Pyhäselkäni, jossa nyt asun. Edellinen on isäni, jälkimmäinen äitini synnyinseutua. Ja miksen mainitsisi myös Kolia, jonka rikas luonto ja kansallismaisema vetää aina puoleensa, ja Lappia jossa on käytävä ainakin kerran vuodessa, ja siellä erityisesti Enontekiön Hettaa musiikkipäivineen.
Mieluisa paikka ulkomailla: Vaikea valinta, mutta tuoreessa muistissa on Viron Matsalunlahden lintuja ja kukkia tulviva kevät.
(Sanojen aika)
- - -
Luonnehdinta
Ristiinassa syntynyt ja lapsuutensa viettänyt Eeva Tikka on ennen kaikkea ihmisten ja luonnon kuvaaja. Hän kuvaa ihmistä elämän rajatilanteissa, tärkeiden kasvutapahtumien, muutosten ja menetysten edessä. Särkyminen ja eheytyminen ovat keskeisiä teemoja hänen tuotannossaan. Runoissaan, novelleissaan ja romaaneissaan Eeva Tikka kuvaa usein Saimaan Yöveden maisemia ja tunnelmia.
Faktaa
Eeva Tikka syntyi Ristiinan Himalansaaressa 31.7.1939 opettajaperheen toiseksi nuorimpana tyttärenä. Hän aloitti koulunkäynnin Himalansaaressa, mutta vuonna 1951 perhe muutti Pohjois-Karjalaan ja Eeva kävi kansakoulun loppuun Pielisjärvellä. Sen jälkeen hän opiskeli kansanopistossa sekä kansankorkeakoulussa. Keskikoulun Eeva suoritti yksityisoppilaana Lieksassa ja hakeutui sen jälkeen Helsingin yksityislyseon iltalinjalle. Ylioppilaaksi hän kirjoitti vuonna 1963 ja opiskeli sen jälkeen biologian ja maantiedon opettajaksi Helsingin yliopistossa. Opettajana Eeva Tikka työskenteli mm. Savonlinnassa ja Pohjois-Karjalassa vuoteen 1982 saakka. Opettajantyönsä ohessa hän oli julkaissut jo viisi romaania ennen kuin uskaltautui vapaaksi kirjailijaksi.
Nykyään Eeva Tikka asuu Joensuussa. Hän on naimisissa ja harrastaa kirjallisuuden lisäksi mm. luontoretkiä ja luonnontarkkailua, puutarhatöitä ja musiikin kuuntelua. Hänellä on edelleen kesäpaikka lapsuudenmaisemissa Ristiinassa.
Kirjailijaura
Eeva Tikka oppi lukemaan jo alle kouluikäisenä. Satuvaiheen jälkeen hän lainasi koulun kirjastosta etenkin Anni Swanin ja Aili Konttisen tyttökirjoja. Pohjois-Karjalaan muuton jälkeen kirjallisuuden harrastaminen tuli tietoisemmaksi Ruunaan kyläkirjaston ansiosta. Eeva tutustui maailmankirjallisuuden klassikoihin ja murrosikäisenä kiinnostui mm. V.A.Koskenniemen, Kaarlo Sarkian ja Aaro Hellaakosken runoista. Aikuisena Eeva Tikka on palannut yhä uudelleen venäläisten ja kotimaisten klassikoiden pariin, mutta seuraa myös nykykirjallisuutta.
Ensimmäiset runonsa Eeva Tikka kirjoitti 12 -13-vuotiaana ja jatkoi kirjoittamista myös kansanopistoaikanaan. Ensimmäiset julkaistut runot painettiin kansanopiston lehteen hänen ollessaan 16-vuotias. Kouluaikanaan Eeva sai myönteistä ja kannustavaa palautetta äidinkielen opettajiltaan. Kiinnostus ja halu kirjoittamiseen jatkui, ja lopulta hän halusi julkaista oman kirjan. Eeva Tikka lähetti useita kertoja runokokoelmiaan eri kustantajilla, sai palautetta ja lopulta kehotuksen kirjoittaa proosaa. Esikoiskirjan työstäminen noin kolmekymmenvuotiaana oli kokeilu. Eeva Tikka testasi, osaako hän kirjoittaa proosaa runojen jälkeen. Gummerus kiinnostui hänen tekstistään ja niin esikoisromaani Kuin vaahteranlehtiä iholla ilmestyi vuonna 1973. Se kannusti jatkamaan. Sen jälkeen Eeva Tikka on kirjoittanut kolmisenkymmentä runo-, satu- ja novellikokoelmaa sekä romaania. Hän ei ole opiskellut kirjoittamista muuten kuin lukemalla ja kirjoittamalla. Aiheet voivat itää mielessä pitkään tai välähtää odottamatta. Usein hän kuvaa ihmisiä elämän rajatilanteissa ja muutosten keskellä. Hän käsittelee ihmissuhteita, ihmisten erilaisuutta, kohtaamisia ja sieluntiloja. Vaikka Eeva Tikan kirjat ovat realistisia kuvauksia, keskeisintä on se, mitä ihmisen sisällä tapahtuu. Biologin koulutuksen saaneella kirjailijalla luonto on myös vahvasti läsnä hänen teksteissään ja luontokuvat saavat usein symbolista ja myyttistä sisältöä.
(Etelä-Savon kirjailijat)
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Tekstit kokoomateoksissa
Herkät syrjähypyt: proosakirjailijat ja runot. (Toim. Salme Saure) Weilin + Göös 1980
12 novellia. (Toim. Salme Saure) Weilin + Göös 1982
Jahrbuch für Finnisch-Deutsche Literaturbeziehungen 15/16 : Mitteilungen aus der Deutschen Bibliothek. Deutsche Bibliothek 1982
Perillä etsiessään : runoantologia. (Toim. Ilona Karjalainen ym.) Ukri 1985
Novellin vuodenajat. (Toim. Pekka Tarkka) Weilin & Göös 1987
Den svarta måsen : 30 moderna finska berättare i urval och översättning. Schildts Förlag Ab 1987
Mistä on pienet tytöt tehty. (Toim. Salme Saure) Otava 1987
Suomen runotar 2. (Toim. Hannu Kankaanpää, Satu Marttila ja Mirjam Polkunen) Kirjayhtymä 1990
Miten kirjani on syntyneet 3 : Virikkeet, ainekset, rakenteet. (Toim. Ritva Haavikko) WSOY 1991
From Baltic Shores. Norvik Press 1994
Siivet enkelin : valikoima runoja. (Toim. Tuula Korolainen ja Riitta Tulusto) Otava 1995
Journal of Contemporary Anglo-Scandinavian Poetry. 1997
Avainnovelleja 1900-luvulta. Toim. Anne Helttunen, Tuula Uusi-Hallila) WSOY 1999
Karjalaista aikaa : uuden karjalaisen kirjallisuuden antologia. (Toim. Raija Majamaa ym.) Tammi 1999
Connecting Souls. (Toim. Varpu Lindström) Aspasia Books 2000
Ukrilahja. (Toim. Kirsi Komulainen) Ukri 2002
Käpälän kosketus : unohtumattomia eläintarinoita. (Toim. Kirsti Mäkinen, kuv. Pirkko-Liisa Surojegin) Otava 2004
Hyvät, pahat ja pyhät : henkilökuvia Raamatusta. (Toim. Päivi Karri ja Sirkku Nyström) SLEY-kirjat 2005
Kielen kärjessä : Ukri 1956-2006. (Toim. Kari Tahvanainen) Ukri 2006
Sota-ajan lapset : kirjailijat kertovat lapsuudestaan sodan varjossa. (Toim. Leena Laulajainen) Tammi 2006
Lastuja. (Toim. Kanerva Tuominen) Ukri 2011
Muu tuotanto
Hiekkamorsian, elokuvakäsikirjoitus Pia Tikan kanssa. 1998
Kirjoja on käännetty eri kielille, myös yksittäisiä novelleja, satuja ja runoja on käännöksinä lukuisissa eri antologioissa.
Herkät syrjähypyt: proosakirjailijat ja runot. (Toim. Salme Saure) Weilin + Göös 1980
12 novellia. (Toim. Salme Saure) Weilin + Göös 1982
Jahrbuch für Finnisch-Deutsche Literaturbeziehungen 15/16 : Mitteilungen aus der Deutschen Bibliothek. Deutsche Bibliothek 1982
Perillä etsiessään : runoantologia. (Toim. Ilona Karjalainen ym.) Ukri 1985
Novellin vuodenajat. (Toim. Pekka Tarkka) Weilin & Göös 1987
Den svarta måsen : 30 moderna finska berättare i urval och översättning. Schildts Förlag Ab 1987
Mistä on pienet tytöt tehty. (Toim. Salme Saure) Otava 1987
Suomen runotar 2. (Toim. Hannu Kankaanpää, Satu Marttila ja Mirjam Polkunen) Kirjayhtymä 1990
Miten kirjani on syntyneet 3 : Virikkeet, ainekset, rakenteet. (Toim. Ritva Haavikko) WSOY 1991
From Baltic Shores. Norvik Press 1994
Siivet enkelin : valikoima runoja. (Toim. Tuula Korolainen ja Riitta Tulusto) Otava 1995
Journal of Contemporary Anglo-Scandinavian Poetry. 1997
Avainnovelleja 1900-luvulta. Toim. Anne Helttunen, Tuula Uusi-Hallila) WSOY 1999
Karjalaista aikaa : uuden karjalaisen kirjallisuuden antologia. (Toim. Raija Majamaa ym.) Tammi 1999
Connecting Souls. (Toim. Varpu Lindström) Aspasia Books 2000
Ukrilahja. (Toim. Kirsi Komulainen) Ukri 2002
Käpälän kosketus : unohtumattomia eläintarinoita. (Toim. Kirsti Mäkinen, kuv. Pirkko-Liisa Surojegin) Otava 2004
Hyvät, pahat ja pyhät : henkilökuvia Raamatusta. (Toim. Päivi Karri ja Sirkku Nyström) SLEY-kirjat 2005
Kielen kärjessä : Ukri 1956-2006. (Toim. Kari Tahvanainen) Ukri 2006
Sota-ajan lapset : kirjailijat kertovat lapsuudestaan sodan varjossa. (Toim. Leena Laulajainen) Tammi 2006
Lastuja. (Toim. Kanerva Tuominen) Ukri 2011
Muu tuotanto
Hiekkamorsian, elokuvakäsikirjoitus Pia Tikan kanssa. 1998
Kirjoja on käännetty eri kielille, myös yksittäisiä novelleja, satuja ja runoja on käännöksinä lukuisissa eri antologioissa.
Tekstinäyte
On kuin muistaisin, mutta eihän sen ikäiseen jää muistikuvia: niin pieneen lapseen, vauvaan vasta. Silti jotain kuultaa läpi kuin aika olisi ohuempaa juuri siinä kohdassa, pehmeää ja periksi antavaa. Se pysähtyy auliisti odottamaan että ehdin mukaan, antaa tilaa, sallii tunnustella itseään kuin ohutta ihoa.
Kuin ihon läpi se kuultaa. Muistanko todella? Se on aivan lähellä, valo on aamun valoa, äänet aamun ääniä. Kattilan kansi putoaa lattialle, auringon säde ikkunasta sattuu silmään. Lapsi aivastaa ja ryömii kohti kattilan kantta, käsi nostaa kannen pois hänen edestään. Lapsi parahtaa itkuun, se nostetaan syliin. Mutta tämä on vain häilyvää kuvaa siinä valon ja varjon liikkuvassa kehässä joka ympäröi minua ja johon on vaikea tarttua, se kiertyy kauemmas ja pakenee. Silloin kun olen sen sisässä, se vie minut mukanaan paetessaan.
Minä haluan muistaa äidin. Hän pitelee minua siinä kehässä, että muistaisin, että palaisin samaan kohtaan yhä uudestaan: siihen alkuun jossa on vain minä ja hän. Että muistaisin hänet sellaisena kuin hän oli, ei sellaisena kuin hänestä on minulle kerrottu. Kun hän nostaa minut syliin, hän on vahva ja itkuni lakkaa, minä alan nauraa. Mutta pian häntä ei enää ole, tulevat toiset ihmiset ja olen toisissa syleissä, ja se aukko josta olen nähnyt äidin menee umpeen pitkiksi ajoiksi.
[Hidas intohimo. Gummerus 2007. s. 87, Novellista Aukile]
Kuin ihon läpi se kuultaa. Muistanko todella? Se on aivan lähellä, valo on aamun valoa, äänet aamun ääniä. Kattilan kansi putoaa lattialle, auringon säde ikkunasta sattuu silmään. Lapsi aivastaa ja ryömii kohti kattilan kantta, käsi nostaa kannen pois hänen edestään. Lapsi parahtaa itkuun, se nostetaan syliin. Mutta tämä on vain häilyvää kuvaa siinä valon ja varjon liikkuvassa kehässä joka ympäröi minua ja johon on vaikea tarttua, se kiertyy kauemmas ja pakenee. Silloin kun olen sen sisässä, se vie minut mukanaan paetessaan.
Minä haluan muistaa äidin. Hän pitelee minua siinä kehässä, että muistaisin, että palaisin samaan kohtaan yhä uudestaan: siihen alkuun jossa on vain minä ja hän. Että muistaisin hänet sellaisena kuin hän oli, ei sellaisena kuin hänestä on minulle kerrottu. Kun hän nostaa minut syliin, hän on vahva ja itkuni lakkaa, minä alan nauraa. Mutta pian häntä ei enää ole, tulevat toiset ihmiset ja olen toisissa syleissä, ja se aukko josta olen nähnyt äidin menee umpeen pitkiksi ajoiksi.
[Hidas intohimo. Gummerus 2007. s. 87, Novellista Aukile]
Lähteitä ja viittauksia
Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita. Loivamaa, Ismo. Kirjastopalvelu, 1995.
Karjalainen, Maija: Eeva Tikka - luonnon herkkävaistoinen kuvaaja. Teoksessa: Suomalainen satu. 2, Perinteitä ja moni-ilmeisyyttä. BTJ, 2010.
Heitä luetaan! Toim. Olli Hakkarainen ja Kari Vaijärvi. Kustannus-Mäkelä 1990.
Kuva: Gummerus Kustannus