Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Kolme päivää lokakuussa
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus
Tavallisena, koleana syysiltana moskovalaiset ovat kokoontuneet katsomaan suosittua Nord-Ost-musikaalia keskustan teatteriin, kun yhtäkkiä naamioituneet terroristit keskeyttävät esityksen ja ottavat panttivangeiksi satoja katsojia ja henkilökunnan jäseniä.
Alku voisi olla jostakin jännityksen mestarin Eduard Topolin romaanista, mutta tällä kertaa kaikki on totta. Syksyllä 2002 tšetšeeniterroristit kaappasivat Dubrovka-teatterin ja uhkasivat räjäyttää sen, ellei venäläisjoukkojen vetämistä Tšetšeniasta aloitettaisi välittömästi. Topol antaa panttivankien kertoa, mitä kolmena kaappauspäivänä teatterin sisällä todella tapahtui. Samanaikaisesti tilanteen kehittymistä seurataan Venäjän turvallisuuspalvelun erityisjoukkojen ja Kremlin näkökulmasta.
Alku voisi olla jostakin jännityksen mestarin Eduard Topolin romaanista, mutta tällä kertaa kaikki on totta. Syksyllä 2002 tšetšeeniterroristit kaappasivat Dubrovka-teatterin ja uhkasivat räjäyttää sen, ellei venäläisjoukkojen vetämistä Tšetšeniasta aloitettaisi välittömästi. Topol antaa panttivankien kertoa, mitä kolmena kaappauspäivänä teatterin sisällä todella tapahtui. Samanaikaisesti tilanteen kehittymistä seurataan Venäjän turvallisuuspalvelun erityisjoukkojen ja Kremlin näkökulmasta.
Tšetšenian sodan leviäminen aivan Moskovan ydinkeskustaan vain muutaman kilometrin päähän Kremlistä oli yllätys ja valtava nöyryytys suurvallan presidentille. Topol kertoo, miten presidentti Putin ja tämän lähipiiri toimivat kaappauksen lopettamiseksi ja miten panttivankien vapautusta hoitanut operatiivinen johto työskenteli.
Kukaan ei tiennyt, oliko kaappaus vain alku terrori-iskujen sarjalle ja World Trade Centerin kaltaiselle tragedialle, joka oli tapahtunut vain vuotta aiemmin. Kirja kuvaa hetki hetkeltä matkaa kohti järkyttävää loppuratkaisua, kun erikoisjoukot valtasivat teatterin kaasua apunaan käyttäen. Kirjassa on myös teatterin vapauttamiseen osallistuneiden erikoishaastatteluja. Uhrit eivät kuolleet terroristien luoteihin vaan pelastusyrityksiin.
Yksi uhreista oli venäläisen Svetlanan amerikkalainen sulhanen. Kirjassa julkaistaan Svetlanan ja Sandyn rakkaudesta kertova kirjeenvaihto ja kerrotaan terroristijohtaja Movsar Barajevin ja hänen venäläisen rakastettunsa Veran dramaattinen tarina. Koskettava on myös Svetlanan ja Veran kirjeenvaihto kaappausdraaman jälkeen.
Mutta onko kaikki jo ohi? Kolme päivää lokakuussa –Terrori-isku Moskovaan on paitsi mukaansatempaava rakkaustarina myös edelleen ajankohtainen kuvaus terrorismista.
(Perhemediat)
Kukaan ei tiennyt, oliko kaappaus vain alku terrori-iskujen sarjalle ja World Trade Centerin kaltaiselle tragedialle, joka oli tapahtunut vain vuotta aiemmin. Kirja kuvaa hetki hetkeltä matkaa kohti järkyttävää loppuratkaisua, kun erikoisjoukot valtasivat teatterin kaasua apunaan käyttäen. Kirjassa on myös teatterin vapauttamiseen osallistuneiden erikoishaastatteluja. Uhrit eivät kuolleet terroristien luoteihin vaan pelastusyrityksiin.
Yksi uhreista oli venäläisen Svetlanan amerikkalainen sulhanen. Kirjassa julkaistaan Svetlanan ja Sandyn rakkaudesta kertova kirjeenvaihto ja kerrotaan terroristijohtaja Movsar Barajevin ja hänen venäläisen rakastettunsa Veran dramaattinen tarina. Koskettava on myös Svetlanan ja Veran kirjeenvaihto kaappausdraaman jälkeen.
Mutta onko kaikki jo ohi? Kolme päivää lokakuussa –Terrori-isku Moskovaan on paitsi mukaansatempaava rakkaustarina myös edelleen ajankohtainen kuvaus terrorismista.
(Perhemediat)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Päähenkilöt
Tarkka aika
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Alanimeke
terrori-isku Moskovaan
Ilmestymisaika
Sivumäärä
384