Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Vankileirien saaristo III-IV
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
”Se minkä on määrä sijoittua tähän osaan, on silmänkantamaton. Ymmärtääkseen tämän ja käsittääkseen tämän villin ajatuksen on kituutettava monta elämää leireissä – leireissä joissa helpotuksitta ei kestä loppuun yhtäkään tuomiota, sillä nuo leirit ovat tarkoitetut TUHOAMAAN.
Siitä johtuu, että kaikki, jotka ovat ammentaneet syvemmältä ja kokeneet täydellisimmin, ovat jo haudassa eivätkä kerro. TÄRKEINTÄ noista leireistä ei kukaan enää milloinkaan kerro.
Meren maun maistaa yhdestä siemauksesta.” Aleksandr Solzhenitsyn
Valtavan aineiston ja omien kokemustensa perusteella Aleksandr Solzhenitsyn kuvaa VANKILEIRIEN SAARISTON kolmannessa ja neljännessä osassa leirijärjestelmän leviämistä kotimaahansa syöpäkasvaimen tavoin – alkaen heti vallankumousta seuranneesta ajasta ja tuskan ja kuoleman kodiksi muuttuneista Solovetskin luostarisaarista aina Stalinin kuolemaa seuranneisiin aikoihin asti.
Kuten kirjailija sanoo, tuota rannatonta saaristoa ei yksi ihminen voi kokea eikä ymmärtää, eikä sen karikkojen pohjia voi kukaan kuvata, sillä pohjan nähneet eivät nouse kuvaamaan näkemäänsä.
Mutta sen mikä on ollut kerrottavissa ja kuvattavissa, on Aleksandr Solzhenitsyn koonnut ja kertonut. Häntä on arvosteltu ja hänet on karkotettu kotimaastaan, mutta hänen kertomaansa ei ole kiistetty. Niin kuin vain tuska ja kärsimys tuottavat helmen, niin ovat suurin inhimillinen tuska ja hätä pusertuneet Aleksandr Solzhenitsynin kynästä koko maailman silmien eteen helmeksi, joka on meidän vuosisatamme vavahduttavin vetoomus ihmisyyden puolesta väkivaltaa vastaan.
(takakansiteksti)
Meren maun maistaa yhdestä siemauksesta.” Aleksandr Solzhenitsyn
Valtavan aineiston ja omien kokemustensa perusteella Aleksandr Solzhenitsyn kuvaa VANKILEIRIEN SAARISTON kolmannessa ja neljännessä osassa leirijärjestelmän leviämistä kotimaahansa syöpäkasvaimen tavoin – alkaen heti vallankumousta seuranneesta ajasta ja tuskan ja kuoleman kodiksi muuttuneista Solovetskin luostarisaarista aina Stalinin kuolemaa seuranneisiin aikoihin asti.
Kuten kirjailija sanoo, tuota rannatonta saaristoa ei yksi ihminen voi kokea eikä ymmärtää, eikä sen karikkojen pohjia voi kukaan kuvata, sillä pohjan nähneet eivät nouse kuvaamaan näkemäänsä.
Mutta sen mikä on ollut kerrottavissa ja kuvattavissa, on Aleksandr Solzhenitsyn koonnut ja kertonut. Häntä on arvosteltu ja hänet on karkotettu kotimaastaan, mutta hänen kertomaansa ei ole kiistetty. Niin kuin vain tuska ja kärsimys tuottavat helmen, niin ovat suurin inhimillinen tuska ja hätä pusertuneet Aleksandr Solzhenitsynin kynästä koko maailman silmien eteen helmeksi, joka on meidän vuosisatamme vavahduttavin vetoomus ihmisyyden puolesta väkivaltaa vastaan.
(takakansiteksti)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Tapahtumapaikat
Konkreettiset tapahtumapaikat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Alanimeke
Istrebitelno-trudovye; Dusha i koljutshaja provoloka
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
648
Kustantaja
Kieli
Alanimeke
Tappotyöleirit; Sielu ja piikkilanka
(Arhipelag Gulag) 1918-1956: taiteellisen tutkimuksen kokeilu
Ilmestymisaika
Sivumäärä
537