Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Tietokonelapsi
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Erkki Ahosen toisessa tieteisromaanissa Tietokonelapsi tuntemattomaksi jäänyt raskaana oleva nainen menehtyy auto-onnettomuudessa. Mutta tiedemiehet, kirurgit ja fysiologit ottavat vastaan hallituksen heille antaman salaisen tehtävän, missä viidennellä kuukaudella olevan sikiön erikoistumaton aivomassa uskotaan voivan pitää elossa ja kehittää sitä edes johonkin suuntaan. Tässä tapauksessa se tapahtuu yhdistämällä lapsi tietokoneeseen.
Aluksi lapsi ei ole tajuava tietoisella tasolla. Ensimmäisessä osassa hänelle suoritetaan pulssinvaihto, jossa kaksi toisilleen vierasta tendenssiä taistelee. Uusi on alusta alkaen aktiivisempi ja vanha koettaa vastustaa sitkeästi. Lopulta tämä väsyy ja häviää. Pian lapsi on tyytyväinen uuteen tilaansa. Hän on kyberneettisen kokeen osa.
Tiedemiehet ja -naiset eli romaanin koordinaattorit ovat vakaasti sitä mieltä, että liian kauan maailmaa on johtanut sisäeritys, intohimot, väärät ohjelmoinnit. Äly on vapautettu kaikesta tästä. Toisessa osassa eli inputissa lapselle annetaan tietoa. Hän saa puhtaan järjestyneen tosiasiajoukon. Rakkaus ja läheisyys ovat vain asioita toisten joukossa eikä hän niitä tuntisi tai kaipaisi. Niin ikään lapsesta tulisi vallanhaluton, itsetön ja hän tekisi loogisia ratkaisuja. Ja ennen kaikkea kokeen tarkoitus on tuoda tietoa ihmisestä. Rottakokeiden aika oli ohi.
Entä mitä tapahtuukaan viimeisessä osassa, outputissa, kun tietokonelapsi haluaa ja ottaa vallan omiin käsiinsä? Voisiko hän halutessaan esimerkiksi häiritä tietoliikennettä ja ehkä sotakoneistoakin? Tärkeimmäksi nousee kuitenkin pohdinta tieteen etiikasta, kysymykset, jotka keskusteluttavat vielä nytkin, Tietokonelasta 30 vuotta myöhemmin. Ja oleellista on, että kertojaminä itse, yksi lapsen koordinaattoreista, on salaperäiseksi jäävä tiedemies.
(Kiuruvetisiä kirjailijoita)
Aluksi lapsi ei ole tajuava tietoisella tasolla. Ensimmäisessä osassa hänelle suoritetaan pulssinvaihto, jossa kaksi toisilleen vierasta tendenssiä taistelee. Uusi on alusta alkaen aktiivisempi ja vanha koettaa vastustaa sitkeästi. Lopulta tämä väsyy ja häviää. Pian lapsi on tyytyväinen uuteen tilaansa. Hän on kyberneettisen kokeen osa.
Tiedemiehet ja -naiset eli romaanin koordinaattorit ovat vakaasti sitä mieltä, että liian kauan maailmaa on johtanut sisäeritys, intohimot, väärät ohjelmoinnit. Äly on vapautettu kaikesta tästä. Toisessa osassa eli inputissa lapselle annetaan tietoa. Hän saa puhtaan järjestyneen tosiasiajoukon. Rakkaus ja läheisyys ovat vain asioita toisten joukossa eikä hän niitä tuntisi tai kaipaisi. Niin ikään lapsesta tulisi vallanhaluton, itsetön ja hän tekisi loogisia ratkaisuja. Ja ennen kaikkea kokeen tarkoitus on tuoda tietoa ihmisestä. Rottakokeiden aika oli ohi.
Entä mitä tapahtuukaan viimeisessä osassa, outputissa, kun tietokonelapsi haluaa ja ottaa vallan omiin käsiinsä? Voisiko hän halutessaan esimerkiksi häiritä tietoliikennettä ja ehkä sotakoneistoakin? Tärkeimmäksi nousee kuitenkin pohdinta tieteen etiikasta, kysymykset, jotka keskusteluttavat vielä nytkin, Tietokonelasta 30 vuotta myöhemmin. Ja oleellista on, että kertojaminä itse, yksi lapsen koordinaattoreista, on salaperäiseksi jäävä tiedemies.
(Kiuruvetisiä kirjailijoita)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
150