Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Heinäsirkan aika
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Heinäsirkan aika (The Day of the Locust, 1939) on painajainen, jonka aineosat ovat aitoja – jos aidoksi voi sanoa sitä unelmien todellisuutta, jonka suojaan 1900-luvun ihminen on tottunut verhoamaan avuttomuutensa ja sanattoman hätänsä. Heinäsirkan aika on romaani unelmien hautausmaasta, elokuvakaupunki Hollywoodin farssimaiseksi naamioleikiksi urautuneesta, elämäntavasta, jossa ”sielu pistetään teurastajan kirveen alle”.
Kun Nathanael West (1903-40) kuoli yllättäen auto-onnettomuudessa, vain pieni piiri tiesi menetyksen todellisen suuruuden: West ehti julkaista vain neljä pienimuotoista teosta, joita myytiin vähän. On helppo nähdä miksi West, joka tällä hetkellä tunnustetaan yhdeksi maansa tärkeimmistä kirjailijoista, jäi varjoon 30-luvulla. Westiä ei voi luokitella, hänen villi ja absurdi huumorinsa vieroo patenttiratkaisuja. Ennen kaikkea hänen näkökulmansa pula-aikaan oli liian kipeä: West oli kirjallisuuden ensimmäisiä modernin massan yksinäisyyden kartoittajia. Illuusioiden tarve ja tuskaisuus, ulkoisen olemuksen ja sisäisen kärsimyksen ero, seksi ja väkivalta, ”yksinäisen joukon” kasvottomat jäsenet, jotka nousevat historian käyteaineeksi; tässä ovat Westin teosten keskeiset jännitteet.
(takakansiteksti)
(takakansiteksti)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Konkreettiset tapahtumapaikat
Tarkka aika
Asiasanayhdistelmät
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ilmestymisaika
Sivumäärä
200
Kustantaja
Kieli
Kääntäjä
Sarjamerkintä
Nimi
Ilmestymisaika
Sivumäärä
187
Kustantaja
Kieli
Kääntäjä
Lisätietoja
Jälkisanat: Kuolema Kaliforniassa Taustatietoja "Heinääsirkan ajan" kirjoittajasta kirjoittanut Peter von Bagh.