Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Kalavale
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Kirjan juoni kertoo muodikkaan tositelevisio-ohjelman teosta. Tarkoituksena on, tällaisten ohjelmien tapaan, piinata osanottajia niin henkisesti kuin fyysisestikin sietokyvyn äärirajoille. Tekstissä on jykevästi esillä yksi Salmisen merkittävistä teemoista: lehdistön raadollisuus. Aina vain hätkähdyttävämpiä sensaatioita pitäisi repiä irti televisio-ohjelmaan liittyvistä henkilöistä, jotta sekä lehden että ohjelman menekki olisi taattu. Lopulta mikään ei tunnu riittävän sensaationnälkäiselle yleisölle. Tarvitaan Auschwitzin kaltainen vankila, jossa "nöyryytetyt hakee turvaa toisistaan, ja nöyryyttäjät myös". Raha ja julkisudenkipeys vetävät raakaan peliin mukaan.
Koko tuotannossaan Salminen suuntaa kritiikkiä yhteiskunnallisen rappion ilmauksiin, joihin kytkeytyy tiiviisti moraali tai pikemminkin sen puute. Yksilön on turha luulla, että joku hädän hetkellä ojentaisi vilpittömästi lämpimän käden. Armoa ei ole ihmisten välillä, koska sitä ei ole ympäröivässä yhteiskunnassakaan. Ihmiset jauhautuvat moraalittomiksi elämänsä pyörteissä. Yhteiskunta ruokkii luonteen varjopuolien esiin nostamista.
Kalavale-kirjassa kukin päähenkilö on keksinyt erilaisen tavan yrittää selviytyä. Nuori polvi myöntää, että markkinatalous käy yhtä jalkaa moraalittomuuden kanssa ja laskelmoi avoimesti. Tässä kierossa pelissä vetää vanhempi sukupolvi kuitenkin pitemmän korren saarnaamalla oikeudenmukaisuudesta samalla, kun tekee rahaa hädänalaisten kustannuksella. Kaksinaismoraali on vielä kavalampaa kuin avoin hyödyn tavoittelu. Kirjailija luotsaa asioiden syitä ja seurauksia tarkalla kerronnalla.
Arto Salmisen tuotanto on karun sanoman ja koruttoman kauniin, paikoin lyyrisen, kerronnan summa. Teksteistä ei todellakaan tyhjää hetkeä löydy. Ikään kuin sattumalta muun kerronnan lomassa tulee vastaan sellaisia aforisminomaisia oivalluksia elämästä kuten: "Ehkä luonto oli järjestänyt niin, että päivien vähetessä päivät pitenevät". Kerronnan edetessä kirjailija pohtii hyvinkin tarkkaan vanhenemista, luopumista ja ajan käsitettä. Näissä tunnoissa paljastuu kirjailijasta vielä uusi, inhimillinen ja hieman surumielinen elämän pohtija.
(Mervi Koski/ Sanojen aika)
Kalavaleen aiheena on tosi-tv. Vanha tuottajaguru Fisu-Hanski, nuori kukko Kasperi ja lähiöruusu Oona luovat yhdessä vankilasarja Auschwitzin, jossa 12 lähiöstä tuotua miestä ja naista kilpailevat 200 000 euron pääpalkinnosta. Itsensä myyminen on teoksen keskeinen teema. Oonan narkkarisisko Minttu myy itseään huumeista. Oona taas myy itseään varakkaalle Fisu-Hanskille paremman tulevaisuuden toivossa. Auschwitzin epätoivoiset osallistujat halajavat julkisuutta ja rahaa. Salmisen Kalavaleen henkilöt ovat uskottavia ja lukiessa ei voi olla vertaamatta Salmisen visiota Big Brotheriin.
Arto Salmisen teoksissa on usein nykymaailman kelkasta pudonnut vanhempi, hieman surumielinen hahmo. Kalavaleessa tyyppiä edustaa Fisu-Hanski, joka ihmettelee nykymaailman meininkiä aina deodoranttipurkin tekstistä lähtien.
(Rauha Maarno / Sanojen aika)
Koko tuotannossaan Salminen suuntaa kritiikkiä yhteiskunnallisen rappion ilmauksiin, joihin kytkeytyy tiiviisti moraali tai pikemminkin sen puute. Yksilön on turha luulla, että joku hädän hetkellä ojentaisi vilpittömästi lämpimän käden. Armoa ei ole ihmisten välillä, koska sitä ei ole ympäröivässä yhteiskunnassakaan. Ihmiset jauhautuvat moraalittomiksi elämänsä pyörteissä. Yhteiskunta ruokkii luonteen varjopuolien esiin nostamista.
Kalavale-kirjassa kukin päähenkilö on keksinyt erilaisen tavan yrittää selviytyä. Nuori polvi myöntää, että markkinatalous käy yhtä jalkaa moraalittomuuden kanssa ja laskelmoi avoimesti. Tässä kierossa pelissä vetää vanhempi sukupolvi kuitenkin pitemmän korren saarnaamalla oikeudenmukaisuudesta samalla, kun tekee rahaa hädänalaisten kustannuksella. Kaksinaismoraali on vielä kavalampaa kuin avoin hyödyn tavoittelu. Kirjailija luotsaa asioiden syitä ja seurauksia tarkalla kerronnalla.
Arto Salmisen tuotanto on karun sanoman ja koruttoman kauniin, paikoin lyyrisen, kerronnan summa. Teksteistä ei todellakaan tyhjää hetkeä löydy. Ikään kuin sattumalta muun kerronnan lomassa tulee vastaan sellaisia aforisminomaisia oivalluksia elämästä kuten: "Ehkä luonto oli järjestänyt niin, että päivien vähetessä päivät pitenevät". Kerronnan edetessä kirjailija pohtii hyvinkin tarkkaan vanhenemista, luopumista ja ajan käsitettä. Näissä tunnoissa paljastuu kirjailijasta vielä uusi, inhimillinen ja hieman surumielinen elämän pohtija.
(Mervi Koski/ Sanojen aika)
Kalavaleen aiheena on tosi-tv. Vanha tuottajaguru Fisu-Hanski, nuori kukko Kasperi ja lähiöruusu Oona luovat yhdessä vankilasarja Auschwitzin, jossa 12 lähiöstä tuotua miestä ja naista kilpailevat 200 000 euron pääpalkinnosta. Itsensä myyminen on teoksen keskeinen teema. Oonan narkkarisisko Minttu myy itseään huumeista. Oona taas myy itseään varakkaalle Fisu-Hanskille paremman tulevaisuuden toivossa. Auschwitzin epätoivoiset osallistujat halajavat julkisuutta ja rahaa. Salmisen Kalavaleen henkilöt ovat uskottavia ja lukiessa ei voi olla vertaamatta Salmisen visiota Big Brotheriin.
Arto Salmisen teoksissa on usein nykymaailman kelkasta pudonnut vanhempi, hieman surumielinen hahmo. Kalavaleessa tyyppiä edustaa Fisu-Hanski, joka ihmettelee nykymaailman meininkiä aina deodoranttipurkin tekstistä lähtien.
(Rauha Maarno / Sanojen aika)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Päähenkilöt
Tarkka aika
Asiasana tai oma avainsana
Alkukieli
Tekstinäyte
Pullossa luki NEW Rexona Active Reserve KICKS IN WHEN YOU NEED IT 24 h+ Cotton Dry. Mitä se tarkoitti? En tiedä
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.