Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Ei enää ihminen
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
"Ei enää ihminen" loppuu tyhjyyteen, se on kuoleman makuinen, kuin poltettu tuhkapuun lehti. Sitä ei voi lukea syvästi järkyttymättä; se on niitä kirjoja jotka kerran luettuaan muistaa aina ja joihin palaa uudelleen - jos jaksaa. (E-L Mantereen esipuheesta.)
Osamu Dazai (1909-1948) ehti kirjoittaa vain muutamia novellikokoelmia sekä romaanit ’Ei enää ihminen’ (1937) ja ’Laskeva aurinko’ (1947), mutta nämä teokset kuuluvat vuosisatamme japanilaisen kirjallisuuden merkkisaavutuksiin. ’Laskevassa auringossa’ Dazai kuvaa maansa aristokratian murenemista sodanjälkeisessä uudistuvassa Japanissa, ja niin kuin Naoji, yksi kirjan päähenkilöistä, Dazai ajautui itsemurhaan. Sivullisuuden ja heitteille joutumisen ongelmaa hän käsittelee myös teoksessaan ’Ei enää ihminen’, tällä kertaa 30-luvun Japanin yhteiskunnallisia ja intellektuaalisia virtauksia vasten. Teos rakentuu kolmesta muistikirjasta, joissa Yozo, koillisjapanilaisen ylimysperheen poika, hahmottaa henkiseen tyhjiöön päätyvän kehityskulkunsa selvänäköisesti ja läpeensä aidosti. Yozossa Dazai on kuvannut herkkää ja tietoista, itsetuhoon asti rehellistä ihmistä, jolle ihmisenä oleminen näyttäytyy vähitellen ylivoimaiseksi tehtäväksi. Myös yksilön ja yhteiskunnan välisten suhteiden erittelynä ’Ei enää ihminen’ on kaikessa ajattomuudessaan varsin ajankohtainen teos.
(takakansiteksti)
Osamu Dazai (1909-1948) ehti kirjoittaa vain muutamia novellikokoelmia sekä romaanit ’Ei enää ihminen’ (1937) ja ’Laskeva aurinko’ (1947), mutta nämä teokset kuuluvat vuosisatamme japanilaisen kirjallisuuden merkkisaavutuksiin. ’Laskevassa auringossa’ Dazai kuvaa maansa aristokratian murenemista sodanjälkeisessä uudistuvassa Japanissa, ja niin kuin Naoji, yksi kirjan päähenkilöistä, Dazai ajautui itsemurhaan. Sivullisuuden ja heitteille joutumisen ongelmaa hän käsittelee myös teoksessaan ’Ei enää ihminen’, tällä kertaa 30-luvun Japanin yhteiskunnallisia ja intellektuaalisia virtauksia vasten. Teos rakentuu kolmesta muistikirjasta, joissa Yozo, koillisjapanilaisen ylimysperheen poika, hahmottaa henkiseen tyhjiöön päätyvän kehityskulkunsa selvänäköisesti ja läpeensä aidosti. Yozossa Dazai on kuvannut herkkää ja tietoista, itsetuhoon asti rehellistä ihmistä, jolle ihmisenä oleminen näyttäytyy vähitellen ylivoimaiseksi tehtäväksi. Myös yksilön ja yhteiskunnan välisten suhteiden erittelynä ’Ei enää ihminen’ on kaikessa ajattomuudessaan varsin ajankohtainen teos.
(takakansiteksti)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Tapahtumapaikat
Tarkka aika
Asiasanayhdistelmät
Asiasana tai oma avainsana
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Alanimeke
romaani
Ilmestymisaika
Sivumäärä
170
Kustantaja
Kieli
Kääntäjä
Lisätietoja
Suom. perustuu Donald Keenen engl. käännökseen No longer human. Esipuheen kirjoittanut Eeva-Liisa Manner.
Muu tekijä
Sarjamerkintä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
165