Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Paratiisissa ei soi Paganini
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Lapsuudenystävät Hannes ja Juhani ovat yhteisellä purjehdusretkellä, jonka aikana muistellaan menneitä: lapsuutta, nuoruutta, kunnianhimoisia haaveita ja ensimmäistä rakkautta. Retken aikana kuljetaan syvälle suvisen Saimaan saarilabyrinttiin ja samalla sielun ja mielen sokkeloihin. Kaikki muistuttaa antiikin mytologian sotkuista labyrinttia ja purjehdusretki päättyy sekin antiikin tragedioitten mukaisesti yllättäen.
Rakenteeltaan ja kerrontatekniikaltaan taidokas esikoisromaani, jonka tekijä hallitsee elämänalueet joista kertoo: musiikin, purjehduksen, jopa viulunrakentamisen.
(takakansiteksti)
Rakenteeltaan ja kerrontatekniikaltaan taidokas esikoisromaani, jonka tekijä hallitsee elämänalueet joista kertoo: musiikin, purjehduksen, jopa viulunrakentamisen.
(takakansiteksti)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Konkreettiset tapahtumapaikat
Tarkka aika
Asiasanayhdistelmät
Alkukieli
Palkinto
Tekstinäyte
Hän tiesi olevansa huippukunnossa, mutta juuri ennen esitystä ajatukset olivat alkaneet irtautua hallinnasta: kuin katselisi ulkopuolelta. Tietenkin hän yritti säilyttää harjoituksissa vakiintuneen intensiteetin, silloittaa esityshetkeen tuon tunteen että upposi musiikkiin, että soiva virta kulki läpi vahvana ja luotettavana, ja varoa katselemasta sivusta millaisesta huippuakrobatiasta itse asiassa oli kysymys: äärimmäisen fyysisen rentouden ja täsmällisen voiman yhdistelmistä, millien ja millinosien osumatarkkuudesta, hienomotorisista, tuskin havaittavista mutta hidastettuna katsoen hiuksianostattavan monimutkaisista liikesarjoista, kissanhännänjoustavasta baletista, tavallaan koomisesta nuorallatanssista jossa tragedia kyynärtuntumassa, sillä liikkeillä sinänsä ei ollut itseisarvoa, vain äänellä, sävelillä, tuhansien sävelpisteiden ketjuilla, joiden muotoon laatuun ja yksityiskohtiin asetetut vaatimukset olivat pitempi lista kuin kaikki musiikin vuosisadat minuuteiksi eriteityinä...
Ja tätä, nimenomaan tätä ei esityshetkellä saanut tiedostaa, oli vain upottava musiikin imuun.
Oli helppoa tietää ettei saanut tietää, mutta kuinka "pettää" itseään?
Alun jännittyneisyys oli parhaissakin esityksissä ymmärrettävää ja peittyi lujan tekniikan varjoon, jota seurasi kuin kynnyksen ylitys, vapautuminen ja soiton kasvava intensiteetti. Näinhän sen piti jos ei ajatellut: onnistuminen, mutta nähtävästi vain lapsenmielisille.
Lapsekkuuden ariadnenlanka sooloilijan labyrintissa...
Ristiriitaista.
Ja tätä, nimenomaan tätä ei esityshetkellä saanut tiedostaa, oli vain upottava musiikin imuun.
Oli helppoa tietää ettei saanut tietää, mutta kuinka "pettää" itseään?
Alun jännittyneisyys oli parhaissakin esityksissä ymmärrettävää ja peittyi lujan tekniikan varjoon, jota seurasi kuin kynnyksen ylitys, vapautuminen ja soiton kasvava intensiteetti. Näinhän sen piti jos ei ajatellut: onnistuminen, mutta nähtävästi vain lapsenmielisille.
Lapsekkuuden ariadnenlanka sooloilijan labyrintissa...
Ristiriitaista.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
223