Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Ratsastus Eedeniin
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Omalaatuisen kuvitelman - luutnantti Anderssonin taivasretken - puitteissa kirjailija pohtii tässä nerokkaan monimielisessä teoksessa haaveen ja todellisuuden ristiriitaa. (WSOY)
- - -
Oiva Paloheimon uusi romaani, jota arvostelu on pitänyt ”hänen toistaiseksi ratkaisevimpana kirjailijanvoittonaan”, on merkillinen, monimielinen ja yllättävä teos. Omalaatuisen kuvitelman – luutnantti Anderssonin taivasmatkan – puitteissa kirjailija pohtii siinä elämän kahtalaisuutta, haaveen ja todellisuuden ikuista ristiriitaa. Tämä romaani on kerta kaikkiaan ihastuttanut lukijansa. Arvostelijat kirjoittavat:
- - -
Oiva Paloheimon uusi romaani, jota arvostelu on pitänyt ”hänen toistaiseksi ratkaisevimpana kirjailijanvoittonaan”, on merkillinen, monimielinen ja yllättävä teos. Omalaatuisen kuvitelman – luutnantti Anderssonin taivasmatkan – puitteissa kirjailija pohtii siinä elämän kahtalaisuutta, haaveen ja todellisuuden ikuista ristiriitaa. Tämä romaani on kerta kaikkiaan ihastuttanut lukijansa. Arvostelijat kirjoittavat:
”Runollisimpia ja rikkaimpia kirjoja kirjallisuudessamme. Se tarjoaa ehtymätöntä henkistä nautintoa.”
(Kauko Heikkiä, Satak. Kansa.)
”Toisaalta kirpeätä elämänviisautta, toisaalta heleää lyyrillisyyttä, josta mielestäni viimeinen luku antaa aivan häikäisevän näytteen.”
(Rafael Koskimies, US.)
”Suorastaan herkullinen taideteos.”
(Kauppalehti.)
”Sen elämänmyönteisyys on niin lämmittävää, sen antama kuva ihmisestä niin läheinen, että se pakottaa lähes hiljenemiseen.”
(Väinö Vikanti, Ilta-Sanomat.)
(takakansiteksti)
- - -
""Ratsastus Eedeniin" kuuluu "abstraktisen" kirjallisuuden täysiverisiin edustajiin. Se on sekä elämän- että maailmankatsomusromaani, jossa Paloheimolle ominaiseen keventyneeseen paradokseja, "heittoja" ja aforistisia kärjistymiä viljellen, usein hänen proosassaan ennennäkemättömällä kuvaloistolla käsitellään mitä laajinta probleemikenttää metafyysisestä näkökulmasta. Siinä on kysymys ihmisestä maailmankaikkeuden kansalaisena, mutta myös ihmisestä tässä ajassa, joka on "ei-kenenkään elämä ja kenen-tahansa elämä", minkä tajuaminen on "ihmissydämelle hävitys". Päähenkilönä romaanissa on Dan Anderssonin "Angelika"-balladin William Andersson, tässä rintamalla kuolettavasti haavoittuneena luutnanttina, joka kaatumisensa jälkeen vaeltaa "ei-kenenkään taivaan ja kenen-tahansa taivaan" teitä löytääkseen ensin itsensä ja sitten enkelinsä, jonka avulla hän löytäisi Eedeninsä. Ja hänen Eedeninsä on tämä elämä itse, elämä "kapinasta kapinaan, vaikeudesta valoon, kieltämisestä myöntämiseen, sokeasti ja näkevästi hallitsemaan kaksoiselämän valtavaa mielettömyyttä, intohimoisesti" ---
Lähtökohta sattuu olemaan sangen samanlainen kuin Siippaisen viimevuotisen romaanin "Ikuisilla niityillä"; tiedetään kuitenkin, että Paloheimo samoihin aikoihin oli saanut valmiiksi käsikirjoituksensa ensimmäisen version. Siippaisen romaanin voittaa "Ratsastus Eedeniin" aiheensa kypsemmällä käsittelyllä ja tiiviimmällä rakenteellaan, niin unen tekniikkaa kuin Paloheimo käyttääkin. Siippainen esitti kysymyksen, Paloheimo antaa vastauksen. --"
- Toini Havu Helsingin Sanomissa 28.9.1952
(Kauko Heikkiä, Satak. Kansa.)
”Toisaalta kirpeätä elämänviisautta, toisaalta heleää lyyrillisyyttä, josta mielestäni viimeinen luku antaa aivan häikäisevän näytteen.”
(Rafael Koskimies, US.)
”Suorastaan herkullinen taideteos.”
(Kauppalehti.)
”Sen elämänmyönteisyys on niin lämmittävää, sen antama kuva ihmisestä niin läheinen, että se pakottaa lähes hiljenemiseen.”
(Väinö Vikanti, Ilta-Sanomat.)
(takakansiteksti)
- - -
""Ratsastus Eedeniin" kuuluu "abstraktisen" kirjallisuuden täysiverisiin edustajiin. Se on sekä elämän- että maailmankatsomusromaani, jossa Paloheimolle ominaiseen keventyneeseen paradokseja, "heittoja" ja aforistisia kärjistymiä viljellen, usein hänen proosassaan ennennäkemättömällä kuvaloistolla käsitellään mitä laajinta probleemikenttää metafyysisestä näkökulmasta. Siinä on kysymys ihmisestä maailmankaikkeuden kansalaisena, mutta myös ihmisestä tässä ajassa, joka on "ei-kenenkään elämä ja kenen-tahansa elämä", minkä tajuaminen on "ihmissydämelle hävitys". Päähenkilönä romaanissa on Dan Anderssonin "Angelika"-balladin William Andersson, tässä rintamalla kuolettavasti haavoittuneena luutnanttina, joka kaatumisensa jälkeen vaeltaa "ei-kenenkään taivaan ja kenen-tahansa taivaan" teitä löytääkseen ensin itsensä ja sitten enkelinsä, jonka avulla hän löytäisi Eedeninsä. Ja hänen Eedeninsä on tämä elämä itse, elämä "kapinasta kapinaan, vaikeudesta valoon, kieltämisestä myöntämiseen, sokeasti ja näkevästi hallitsemaan kaksoiselämän valtavaa mielettömyyttä, intohimoisesti" ---
Lähtökohta sattuu olemaan sangen samanlainen kuin Siippaisen viimevuotisen romaanin "Ikuisilla niityillä"; tiedetään kuitenkin, että Paloheimo samoihin aikoihin oli saanut valmiiksi käsikirjoituksensa ensimmäisen version. Siippaisen romaanin voittaa "Ratsastus Eedeniin" aiheensa kypsemmällä käsittelyllä ja tiiviimmällä rakenteellaan, niin unen tekniikkaa kuin Paloheimo käyttääkin. Siippainen esitti kysymyksen, Paloheimo antaa vastauksen. --"
- Toini Havu Helsingin Sanomissa 28.9.1952
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Asiasanayhdistelmät
Alkukieli
Tekstinäyte
Heinäkuun kolmantena yönä v. 19- haavoituin kohtalokkaasti ei-kenenkään maalla, ja viimein menehdyttyäni sain siirron Kuoleman leiriin, ei-kenenkään taivaaseen.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Alanimeke
romaani
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
272