Kaikki runous
Tyyppi
runokokoelmat
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Tässä on Catullus, Gaius Valerius Catullus, joka luultavasti syntyi Veronassa 87 eKr. ja kuoli 57 eKr. Kuolinsyytä ei muka tiedetä. Kun lukee, mitä hän kirjoitti aikakauden mahtimiehistä ja poliitikoista, siinä syyssä ei ole paljon miettimistä.
Catullus oli maalta, ei kaupungista, mutta hänellä oli perhesiteitä isokenkäisiin.
Catulluksen Lesbiaksi mainitaan antiikissa ”Clodia”, mutta siitä ei ole aivan varmaa tietoa, kuka Clodia. Nimi viittaa Claudiuksiin eli Rooman ylhäisimpiin sukuihin, jonka edustajat ryhtyivät myöhemmin keisareiksi. Ilmeisesti hän oli Q. Matellus Celerin uskoton vaimo, hakuteoksen mukaan ”silloisen Rooman siveettömin nainen”. Koulukirjojen luoma käsitys tasavallan siveellisestä ankaruudesta ei saa Catulluksen runoista vähääkään tukea. Ei se ole tottakaan.
Silloisesta Roomasta tiedetään kohtalaisen paljon. Viittaan erityisesti Roland Symen kirjaan The Roman Revolution joka on hyvin tervetullut vastapaino antiikin klassikkojen omille kirjoituksille.
Catullus kirjoitti enemmän kuin häneltä on säilynyt. Luultavasti hänen tekstinsä koottiin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Se ei ole ihme, kun ajattelee niiden sisältöä. Kolme käsikirjoitusta löytyi keskiajalla.
Catulluksesta ei sattuneesta syystä tullut koulurunoilijaa. Vain muutama teksti kulkee menneiden vuosisatojen latinan koulukirjoissa. Niinpä Catullus ei ole muistossa pyhä, kuten Horatius ja Vergilius vaan maineeltaan arveluttava, kuten Ovidius.
Hänen runojensa arvonannosta kertoo eniten se, että myöhemmät runoilijapolvet ovat lukeneet ja jäljitelleet häntä jatkuvasti ja vieläkin.
Catullusta voi kääntää monella tapaa hyvin. Yksi tapa on sanatarkka proosakäännös. Toinen tapa on mitallinen käännös, kuten Päivö Oksalan Laulujen kirja, Catulli Carmina (1965). Siinä ovat lujilla sekä runous että sisältö. Kolmas tapa on runo, jossa vieraskieliset tekstit pyritään kirjoittamaan kirjallisuudeksi.
(Jukka Kemppainen)
Catullus oli maalta, ei kaupungista, mutta hänellä oli perhesiteitä isokenkäisiin.
Catulluksen Lesbiaksi mainitaan antiikissa ”Clodia”, mutta siitä ei ole aivan varmaa tietoa, kuka Clodia. Nimi viittaa Claudiuksiin eli Rooman ylhäisimpiin sukuihin, jonka edustajat ryhtyivät myöhemmin keisareiksi. Ilmeisesti hän oli Q. Matellus Celerin uskoton vaimo, hakuteoksen mukaan ”silloisen Rooman siveettömin nainen”. Koulukirjojen luoma käsitys tasavallan siveellisestä ankaruudesta ei saa Catulluksen runoista vähääkään tukea. Ei se ole tottakaan.
Silloisesta Roomasta tiedetään kohtalaisen paljon. Viittaan erityisesti Roland Symen kirjaan The Roman Revolution joka on hyvin tervetullut vastapaino antiikin klassikkojen omille kirjoituksille.
Catullus kirjoitti enemmän kuin häneltä on säilynyt. Luultavasti hänen tekstinsä koottiin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Se ei ole ihme, kun ajattelee niiden sisältöä. Kolme käsikirjoitusta löytyi keskiajalla.
Catulluksesta ei sattuneesta syystä tullut koulurunoilijaa. Vain muutama teksti kulkee menneiden vuosisatojen latinan koulukirjoissa. Niinpä Catullus ei ole muistossa pyhä, kuten Horatius ja Vergilius vaan maineeltaan arveluttava, kuten Ovidius.
Hänen runojensa arvonannosta kertoo eniten se, että myöhemmät runoilijapolvet ovat lukeneet ja jäljitelleet häntä jatkuvasti ja vieläkin.
Catullusta voi kääntää monella tapaa hyvin. Yksi tapa on sanatarkka proosakäännös. Toinen tapa on mitallinen käännös, kuten Päivö Oksalan Laulujen kirja, Catulli Carmina (1965). Siinä ovat lujilla sekä runous että sisältö. Kolmas tapa on runo, jossa vieraskieliset tekstit pyritään kirjoittamaan kirjallisuudeksi.
(Jukka Kemppainen)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.