Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Pihlamäkeläiset
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Leo Kalervon seitsemäs romaani on kuvaus keskisuomalaisen maalaistalon ja samalla kokonaisen elämänmuodon kohtalosta
Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1960-luvun loppuun, kahteen kesäiseen sunnuntaihin. Pihlamäen Antero, joka on jäänyt kotitilan isännäksi muiden neljän sisaruksen lähtiessä maailmalle, on vammautunut pahasti traktorionnettomuudessa. Hänellä ja hänen perheellään on edessä siirtyminen uuteen ammattiin ja elinympäristöön. Eri tahoille hajaantunut sisarusparvi kokoontuu yhteen pohtimaan Pihlamäen tulevaisuutta. Onko heistä kenestäkään tilan pitäjäksi, vai jääkö se ajan ja keinottelijoiden riepoteltavaksi?
Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1960-luvun loppuun, kahteen kesäiseen sunnuntaihin. Pihlamäen Antero, joka on jäänyt kotitilan isännäksi muiden neljän sisaruksen lähtiessä maailmalle, on vammautunut pahasti traktorionnettomuudessa. Hänellä ja hänen perheellään on edessä siirtyminen uuteen ammattiin ja elinympäristöön. Eri tahoille hajaantunut sisarusparvi kokoontuu yhteen pohtimaan Pihlamäen tulevaisuutta. Onko heistä kenestäkään tilan pitäjäksi, vai jääkö se ajan ja keinottelijoiden riepoteltavaksi?
Kukin sisaruksista kokee asian omalla tavallaan. He kaikki surevat kotitilan kohtaloa, mutta ovat jo niin juurtuneet paikoilleen että palaaminen tuntuu vaikealta. Arvo, vanhin lapsista, on helsinkiläinen betoniraudoittaja, vanhapoika. Sepe on tasaisesti menestynyt lounaissuomalainen osuuskaupan myymälänhoitajana, ja nuorin, Reino, on jäänyt kotipaikkakunnalle ja perustanut vastikään autokorjaamon. Sisar, Raija, ainoa pitemmälle koulutettu lapsista, on naimisissa osallistuvan kulttuuriradikaalin kanssa.
Harri, Raijan mies, edustaa nykykaupunkilaista, perinteet ja tunnesiteet hylkäävää ajattelutapaa. Häntä vasten korostuu pihlamäkeläisten hiljaisen sovitteleva, mutta aina jotain rakentava, johonkin kiinnnittyvä ja elämään sitoutuva mielenlaatu. Huumoria ja vanhan maaseutuelämän värikkyyttä tuo kuvaan legendaarinen Adi Lindroos, eläkepäiviään viettävä kiinteistönvälittäjä.
'Pihlamäkeläiset' on lämmin, miltei tsehovilainen romaani. Suomalaisen maaseutuperinteen vähittäinen hajoaminen on kuvattu Leo Kalervolle ominaisella syvällä ymmärryksellä ja elämänläheisyydellä.
(takakansiteksti)
Harri, Raijan mies, edustaa nykykaupunkilaista, perinteet ja tunnesiteet hylkäävää ajattelutapaa. Häntä vasten korostuu pihlamäkeläisten hiljaisen sovitteleva, mutta aina jotain rakentava, johonkin kiinnnittyvä ja elämään sitoutuva mielenlaatu. Huumoria ja vanhan maaseutuelämän värikkyyttä tuo kuvaan legendaarinen Adi Lindroos, eläkepäiviään viettävä kiinteistönvälittäjä.
'Pihlamäkeläiset' on lämmin, miltei tsehovilainen romaani. Suomalaisen maaseutuperinteen vähittäinen hajoaminen on kuvattu Leo Kalervolle ominaisella syvällä ymmärryksellä ja elämänläheisyydellä.
(takakansiteksti)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Konkreettiset tapahtumapaikat
Tapahtuma-aika
Tarkka aika
Alkukieli
Tekstinäyte
Torstainan lokakuun kolmantena päivänä 1968 Antero Pihlamäki teki syyskyntöjä omalla pellollaan. Sumuisena alkanut päivä kirkastui niin lämpimäksi ja puhdasilmaiseksi, että kuvitteli pehmeän sumun pyyhkineen maailman uudeksi. Ruskan alkuvärit hohtivat kuin kesän viime kukintana, eivät vielä riisuutumisen alakuloisuutena.
Oli niin lämmintä, ettei rukkasia tarvinnut käsissä.
Oli niin lämmintä, ettei rukkasia tarvinnut käsissä.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
227