Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Kuvittele itsellesi mies
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
"Kun Marketta oli aamulla vinkannut hänet postilaatikolta omalle pihalleen, hän oli vastannut kutsuun aavistamatta että naapurin ulkorappusten edessä olisi elämän kääntöpaikka, suon upottava kohta."
Kaksi naista ja heidän välissään yksi mies. Kalevi on Mirjamin aviomies ja Inarin rakastaja. Romaani rakentuu naisten näkökulmien varaan, mies jää sivuosaan. Jalonen asettaa puutarhuri Mirjamin ja taiteilija Inarin rinnakkain ja vastakkain monin tavoin. Yhteys heidän välilleen syntyy osin Kalevin vuoksi ja osin hänestä huolimatta. Romaanin rauhallisesti väreilevän pinnan alla tapahtuu suuria mullistuksia, joita Jalonen kuvaa kuulaalla kielellään tarkasti, hänellä on kyky rakentaa merkittävyyksiä pienten hetkien kautta.
(Tuija Lassila/ Sanojen aika)
Taiten hiottu timantti
Kun Mirjami palaa Madeiran-matkaltaan, hän saa kuulla naapureilta, että hänen poissa ollessaan perheen talossa on asunut toinen nainen. Pian lakanat, peitot, tyynyt ja patjat, aviomiehen vaatteet sekä huonekasvit löytävät uuden kodin pihamaalta. Mirjami päättää etsiä käsiinsä naisen, Inari Ojutin, joka on luvatta tunkeutunut hänen kotiinsa, avioliittoonsa ja elämäänsä, ja kostaa murtautumalla yhtä väkivalloin hänen reviirilleen.
Inari on taidemaalari, joka on tottunut kuvaamaan muiden ihmisten elämää mutta jonka oma elämä on ripustettu hauraiden kuvitelmien varaan. Salassa hän valokuvaa tuntemattomien hääparien onnenhetkiä ja yhtä hartaasti kuin lapsuudessaan kokoamaa kasviota hän vaalii vaatekaapissaan käyttämättömänä roikkuvaa morsiuspukua.
Kaaduttuaan rappusissa Mirjami joutuu sairaalaan. Sairasvuoteelta käsin hän pyytää Inaria maalaamaan muotokuvansa, eikä syyllisyydentunnon vaivaama Inari pysty kieltäytymään. Näin saa alkunsa ainutlaatuinen suhde, jossa taiteilijan ja mallin, katsojan ja katseen kohteena olevan roolit sekoittuvat hämmentävällä tavalla toisiinsa.
Riitta Jalosen kahdeksas romaani on epätavallinen kolmiodraama. Siinä pääosissa ei ole miehen ja naisen suhde, vaan kerronta tarkentuu kuvaamaan vaimon ja rakastajattaren omintakeista läheisyyttä. Kahden lähtökohdiltaan hyvin erilaisen naisen tarinat kietoutuvat lähes maagisella tavalla yhteen, kun Mirjami ja Inari kohtaavat toisissaan parin, joka samaan aikaan sekä täydentää omaa itseä että on vaarassa tehdä sen tyhjäksi.
(Tammi)
Kaksi naista ja heidän välissään yksi mies. Kalevi on Mirjamin aviomies ja Inarin rakastaja. Romaani rakentuu naisten näkökulmien varaan, mies jää sivuosaan. Jalonen asettaa puutarhuri Mirjamin ja taiteilija Inarin rinnakkain ja vastakkain monin tavoin. Yhteys heidän välilleen syntyy osin Kalevin vuoksi ja osin hänestä huolimatta. Romaanin rauhallisesti väreilevän pinnan alla tapahtuu suuria mullistuksia, joita Jalonen kuvaa kuulaalla kielellään tarkasti, hänellä on kyky rakentaa merkittävyyksiä pienten hetkien kautta.
(Tuija Lassila/ Sanojen aika)
Taiten hiottu timantti
Kun Mirjami palaa Madeiran-matkaltaan, hän saa kuulla naapureilta, että hänen poissa ollessaan perheen talossa on asunut toinen nainen. Pian lakanat, peitot, tyynyt ja patjat, aviomiehen vaatteet sekä huonekasvit löytävät uuden kodin pihamaalta. Mirjami päättää etsiä käsiinsä naisen, Inari Ojutin, joka on luvatta tunkeutunut hänen kotiinsa, avioliittoonsa ja elämäänsä, ja kostaa murtautumalla yhtä väkivalloin hänen reviirilleen.
Inari on taidemaalari, joka on tottunut kuvaamaan muiden ihmisten elämää mutta jonka oma elämä on ripustettu hauraiden kuvitelmien varaan. Salassa hän valokuvaa tuntemattomien hääparien onnenhetkiä ja yhtä hartaasti kuin lapsuudessaan kokoamaa kasviota hän vaalii vaatekaapissaan käyttämättömänä roikkuvaa morsiuspukua.
Kaaduttuaan rappusissa Mirjami joutuu sairaalaan. Sairasvuoteelta käsin hän pyytää Inaria maalaamaan muotokuvansa, eikä syyllisyydentunnon vaivaama Inari pysty kieltäytymään. Näin saa alkunsa ainutlaatuinen suhde, jossa taiteilijan ja mallin, katsojan ja katseen kohteena olevan roolit sekoittuvat hämmentävällä tavalla toisiinsa.
Riitta Jalosen kahdeksas romaani on epätavallinen kolmiodraama. Siinä pääosissa ei ole miehen ja naisen suhde, vaan kerronta tarkentuu kuvaamaan vaimon ja rakastajattaren omintakeista läheisyyttä. Kahden lähtökohdiltaan hyvin erilaisen naisen tarinat kietoutuvat lähes maagisella tavalla yhteen, kun Mirjami ja Inari kohtaavat toisissaan parin, joka samaan aikaan sekä täydentää omaa itseä että on vaarassa tehdä sen tyhjäksi.
(Tammi)
Kirjallisuudenlaji
Henkilöt, toimijat
Alkukieli
Palkinto
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Alanimeke
naisille, jotka kuuntelevat merisäätä saadakseen tietää aallonkorkeuden
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
160
Kustantaja
Kieli
Lisätietoja
Ilmestynyt myös Loisto-pokkarina.