Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Valkoinen hehku
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Tämä historiallinen jännitysromaani alkaa haudanvakavasti, mutta muuttuu heti alun jälkeen ja vie lukijan vuoden 1938 elokuusta joulukuulle. Se alkaa kuin lännenelokuva, Espanjan sisällissodan teloitustilanteesta ja miestenvälisestä ystävyydestä, jota kuolema muuttaa. Espanjasta siirrytään tapahtuman vaikutuksiin Suomen Hämeenlinnassa, joka tuo historiallisessa asussaan, tummanpuhuvana ja leppoisana tässä romaanissa mieleen Prahan.
Huumorilla on ollut merkittävä osa Baggen rikosromaaneissa, ja linja jatkuu. Päähenkilöhahmot liittyvät toisiinsa joko tietämällä hämeenlinnalaisen oluttehtailijan pojan kuolemasta tai salaamalla sitä. Kuin tehdäkseen juonesta koko kansakunnan asian, kirjailija ottaa mukaan valtiollisen poliisin (Valpon) ja Urho Kekkosen. Baggella tuntuu kehittyneen omaksi taiteenlajiksi käyttää Suomen entistä presidenttiä tuotannossaan. Se pieni vitsi saa kasvaa suureksi Valkoisessa hehkussa, joka kävisi harrastajakirjoittajalle oppaaksi ns. sulkeutuvan juonen tekemisestä: monet rinnakkaiset juonet ratkeavat lopputilanteessa, minkä jälkeen fiilistellään. Teos on erikoinen sekoitus paikallisuutta ja väkivaltahuumoria Quentin Tarantinon elokuvien tapaan lopussaan.
Henkilöhahmoista mieleen jäävät etsivämäisinä tutkivan journalismin hahmoina helsinkiläiset Hämeenlinnassa, Pääkaupunkilehden toimittajamies ja valokuvaajanainen jotka ovat suuren osan aikaa juttumatkoistaan hämeenlinnalaisissa anniskelupaikoissa, poistumassa sieltä tai matkalla sinne. Työt tulevat luo ja ratkeavat kuin itsessään, kinkkuvoileipien ja oluen lomassa.
Bagge tuo rentoutta historialliseen jännitysromaaniin ja tulee kohottaneeksi Hämeenlinnaa taas kerran tuotannossaan. Oi nuo kadonneet anniskelupaikat!
(Sini Kiuas/ Sanojen aika)
Huumorilla on ollut merkittävä osa Baggen rikosromaaneissa, ja linja jatkuu. Päähenkilöhahmot liittyvät toisiinsa joko tietämällä hämeenlinnalaisen oluttehtailijan pojan kuolemasta tai salaamalla sitä. Kuin tehdäkseen juonesta koko kansakunnan asian, kirjailija ottaa mukaan valtiollisen poliisin (Valpon) ja Urho Kekkosen. Baggella tuntuu kehittyneen omaksi taiteenlajiksi käyttää Suomen entistä presidenttiä tuotannossaan. Se pieni vitsi saa kasvaa suureksi Valkoisessa hehkussa, joka kävisi harrastajakirjoittajalle oppaaksi ns. sulkeutuvan juonen tekemisestä: monet rinnakkaiset juonet ratkeavat lopputilanteessa, minkä jälkeen fiilistellään. Teos on erikoinen sekoitus paikallisuutta ja väkivaltahuumoria Quentin Tarantinon elokuvien tapaan lopussaan.
Henkilöhahmoista mieleen jäävät etsivämäisinä tutkivan journalismin hahmoina helsinkiläiset Hämeenlinnassa, Pääkaupunkilehden toimittajamies ja valokuvaajanainen jotka ovat suuren osan aikaa juttumatkoistaan hämeenlinnalaisissa anniskelupaikoissa, poistumassa sieltä tai matkalla sinne. Työt tulevat luo ja ratkeavat kuin itsessään, kinkkuvoileipien ja oluen lomassa.
Bagge tuo rentoutta historialliseen jännitysromaaniin ja tulee kohottaneeksi Hämeenlinnaa taas kerran tuotannossaan. Oi nuo kadonneet anniskelupaikat!
(Sini Kiuas/ Sanojen aika)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Päähenkilöt
Tarkka aika
Asiasana tai oma avainsana
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
294