Toiviainen, Petri
Elämäkertatietoa
Syntynyt
19.2.1964 Lemillä, asuinpaikka kesäisin Turku, muuten Lappeenranta.
Opinnot
yo, Lauritsalan lyseo
opintoja Lappeenrannan kauppaoppilaitoksessa, Turun kauppakorkeakoulussa, Turun yliopistossa, Lappeenrannan yliopistossa
Arvo
Tohtoritutkija.
Harrastukset
kirjoittaminen, luonnossa patikoiminen, veneileminen ja kalastaminen, hölkkä, hiihto, salibandy
Palkinnot
II palkinto, Kansallinen kirjoituskilpailu 1986
19.2.1964 Lemillä, asuinpaikka kesäisin Turku, muuten Lappeenranta.
Opinnot
yo, Lauritsalan lyseo
opintoja Lappeenrannan kauppaoppilaitoksessa, Turun kauppakorkeakoulussa, Turun yliopistossa, Lappeenrannan yliopistossa
Arvo
Tohtoritutkija.
Harrastukset
kirjoittaminen, luonnossa patikoiminen, veneileminen ja kalastaminen, hölkkä, hiihto, salibandy
Palkinnot
II palkinto, Kansallinen kirjoituskilpailu 1986
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Aforismikokoelma
Eiku eli uskalla huomata. Myllylahti 2002
Artikkelit
Väinämöinen ajan saatossa. Suomen Kalevalaseura 1986
artikkeleita lehdissä Turun Sanomat, Helsingin Sanomat, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Parikkalan sanomat, Etelä-Saimaa
Eiku eli uskalla huomata. Myllylahti 2002
Artikkelit
Väinämöinen ajan saatossa. Suomen Kalevalaseura 1986
artikkeleita lehdissä Turun Sanomat, Helsingin Sanomat, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Parikkalan sanomat, Etelä-Saimaa
Tekstinäyte
"Mietin vuosia osin tajuisesti, osin alitajuisesti, kuinka ihmeessä "rakasta vihollistasi" ajatuksessa voisi ikinä olla mitään todellista.
Sitten eräänä iltana, kun olin ollut melko varautunut ja tajusin sen nousevan ex-kihlattuni huudoista, jotka olivat aikoinaan olleet pelottavia tajusin mielestäni jotakin. Meistä suurin osa, ellei jopa kaikki, on joutunut kokemaan erilaista ivaa, häpeämään pistämistä, ylipäänsä väkivaltaa.
Normaali, ja hyvin tärkeä positiivinen tunne ja reaktio sellaisiin on ollut viha ja kiukku, jolla päästä eroon hyökkääjistä. Jos ja kun tuo kiukku on kuitenkin tehty mahdottomaksi kokea alkuperäisessä tilanteessa, ihminen joutuu helposti kokemaan, tuntemaan, että lähes kaikilla ihmisillä on tai olisi häntä kohtaan vihaa, paheksuntaa, aietta nöyryyttää, lyödä tai muuta vastaavaa.
Siksi niin moni joutuu täysin vieraaseenkin ihmiseen "törmätessään" puolustautumaan jo valmiiksi. Olemaan niin heikoilla, että joutuu olemaan kova ja ehkä pelottavakin. Vahvuuden vastakohta on kovuus.
Ts. toinen kokee, pelkää toista vihamieliseksi aikeiltaan, viholliseksi ja toinen myös toisinpäin.
Siksi, luulisin, vihamielinen ihminen vihaiseksi, viholliseksi koettu onkin täysin aseeton aidon välitetyksi tulemisen edessä. Mitä heikompi eli kovempi, sitä enemmin tietysti vie aikaa, ettei toinen luule sitä vain yhdeksi jekuksi, nöyryytyskeinoksi tai vastaavaksi lisää ennen kuin huomaa, että hirvittävän pelottava aseettomuus ei olekaan ollenkaan aina vaarallista.
En halua sotkea tähän teologiaa ainakaan protestanttisesti. Oikeastaan en millään tavalla, koska siinä taas ollaan väärillä jäljillä itsensä tarkoituksellisen rääkkäämisen ja sallimattomuuden takia.
Voisiko kuitenkin olla niin, että vihollinen on vihollinen, pelkojensa takia tulla edelleen nöyryytetyksi kuten joskus on tullut. Ja yksinkertaistaen vihollisesta voikin tulla ystävä silloin, jos tai kun hän uskaltaa luottaa ihmisen luontaiseen alkuperäiseen hyvyyteen, tuhoamisvoiman sijaan. Mutta aitoon, ei teeskenneltyyn."
Sitten eräänä iltana, kun olin ollut melko varautunut ja tajusin sen nousevan ex-kihlattuni huudoista, jotka olivat aikoinaan olleet pelottavia tajusin mielestäni jotakin. Meistä suurin osa, ellei jopa kaikki, on joutunut kokemaan erilaista ivaa, häpeämään pistämistä, ylipäänsä väkivaltaa.
Normaali, ja hyvin tärkeä positiivinen tunne ja reaktio sellaisiin on ollut viha ja kiukku, jolla päästä eroon hyökkääjistä. Jos ja kun tuo kiukku on kuitenkin tehty mahdottomaksi kokea alkuperäisessä tilanteessa, ihminen joutuu helposti kokemaan, tuntemaan, että lähes kaikilla ihmisillä on tai olisi häntä kohtaan vihaa, paheksuntaa, aietta nöyryyttää, lyödä tai muuta vastaavaa.
Siksi niin moni joutuu täysin vieraaseenkin ihmiseen "törmätessään" puolustautumaan jo valmiiksi. Olemaan niin heikoilla, että joutuu olemaan kova ja ehkä pelottavakin. Vahvuuden vastakohta on kovuus.
Ts. toinen kokee, pelkää toista vihamieliseksi aikeiltaan, viholliseksi ja toinen myös toisinpäin.
Siksi, luulisin, vihamielinen ihminen vihaiseksi, viholliseksi koettu onkin täysin aseeton aidon välitetyksi tulemisen edessä. Mitä heikompi eli kovempi, sitä enemmin tietysti vie aikaa, ettei toinen luule sitä vain yhdeksi jekuksi, nöyryytyskeinoksi tai vastaavaksi lisää ennen kuin huomaa, että hirvittävän pelottava aseettomuus ei olekaan ollenkaan aina vaarallista.
En halua sotkea tähän teologiaa ainakaan protestanttisesti. Oikeastaan en millään tavalla, koska siinä taas ollaan väärillä jäljillä itsensä tarkoituksellisen rääkkäämisen ja sallimattomuuden takia.
Voisiko kuitenkin olla niin, että vihollinen on vihollinen, pelkojensa takia tulla edelleen nöyryytetyksi kuten joskus on tullut. Ja yksinkertaistaen vihollisesta voikin tulla ystävä silloin, jos tai kun hän uskaltaa luottaa ihmisen luontaiseen alkuperäiseen hyvyyteen, tuhoamisvoiman sijaan. Mutta aitoon, ei teeskenneltyyn."