Brunow-Ruola, Marjo

On sama kuin

Synnyinaika

Synnyinpaikka

Asuinpaikkakunta tai -paikkakunnat

Ammatti

Tekijän käyttämä kieli

Kansallisuus

Maakunta-alue

Teokset

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

romaanit

Kirjailijan omat sanat

Minun tarinani alkoi 1940-luvulla, kun äitini kanssa kuljin Turun Hämeenkatua Jacobssonien talon ohitse. Silloin äitini lausui maagiset sanat, jotka painuivat lähtemättömästi nuoren tytön mieleen. "Marjo, tuossa talossa on asunut hyvin fiini perhe, joka eli erikoisen ylellistä elämää palvelusväkensä ympäröimänä."

Mieleeni jäivät äitini sanat, jotka herättivät mielenkiintoni lukuisine kysymyksineen tuon ajan elämäntavasta ja siihen johtaneista vaikutteista. Elämäni varrella olen etsinyt vastauksia näihin kysymyksiin museoiden ja kirjallisuuden kautta.

Elämäntyöni kukkakauppiaana ja taidegalleristina aiheutti sen, että täydellisesti pystyin vastauksia saamaan vasta Turun yliopiston kulttuurihistorian laitoksella, kun jo ikääntyneenä opiskelijana valitsin Jacobssonien ja heidän aikalaistensa Wilénien elämäntavan tutkimuskohteeni aiheeksi. Työni edetessä laitoksen professori Kari Immonen ja lehtori Hanne Koivisto kannustivat minua myös kirjoittamaan aiheesta kirjan suurelle yleisölle. Näin siis syntyi esikoisteokseni Hélène ja Augusta.

Lasikenkä romaanissani halusin saada tuon erikoislaatuisen aikakauden ihmiset elämään tavallista arki- ja juhlaelämäänsä iloineen ja murheineen ja henkilöongelmineen. Ruotsalainen kartanontytär Margareta avioituu 1908 varakkaan turkulaisen porvarismiehen kanssa. Nuori vaimo kohtaa uuden perheyhteisön ja tarkkaan säädellyn tapakulttuurin. Margareta tutustuu Ruissalon romanttisessa huvilaidyllissä Johanna Petreliukseen, jolla on samanlainen tausta ja samanlaisia kokemuksia.

Faktaa ja fiktiota yhdistelevä Lasikenkä nostaa esiin kulttuuri- ja aatehistoriallisesti poikkeuksellisen ajankohdan Suomen historiassa. Naisen asema on vahvistumassa, mutta porvarillinen elämänmuoto kahlitsee voimakastahtoisimpiakin. Murtuva sääty-yhteiskunta lyö leimansa aatelisnaisen ja varattoman taiteilijan rakkauteen.

Lasikenkää kirjoittaessani annoin teatterinjohtaja Ilpo Tuomarilalle aiheidean samaa ajankohtaa käsittelevään näytelmään ja toimitin hänelle runsaasti aihetta tukevaa dokumenttimateriaalia. Näytelmä Tammien alla esitetään Turun Kaupunginteatterissa vuonna 2004.

Elämäkertatietoa

Palkinnot:
Vuoden 2001 kirjavalio (Hélène ja Augusta), Suomen Kirjataiteen komitea.

Harrastukset:
Kirjallisuus, taide-elämä, kulttuurihistoria, paikallishistoria.

Tekstinäyte

Ote romaanista Lasikenkä

-----

Vapaana tunteidensa taakasta Edvard syleili Margaretaa, joka painautui helpottuneena hänen rintaansa vasten. Mies otti naisen pään hellästi käsiensä väliin ja painoi otsansa otsaa vasten.Siinä he seisoivat pitkän aikaa. Vihdoin he suutelivat toisiaan varovasti, aivan kevyesti, lähes välinpitämättömästi. Ovi riuhtaistiin auki. Piru hyökkäsi vimmaisin askelin muotokuvan eteen. Raivoisat silmät katsoivat Margaretaa ja Edvardia.

-Nyt riittää!

Piru kohotti punaiseksi kuumennetun hiilihankonsa ja iski kuvan halki. Hiljaisuus laskeutui huoneeseen. Ilmassa leijui kärventyvän kankaan ja öljyvärin lemu.

Saliin kantautui ruokakellon kilinä puolen yön merkiksi. Puistossa olevat vieraat poistivat naamionsa iloisten naurunpurskahdusten säestämänä.

Myös salissa olevat paljastivat kasvonsa. Edvard poistui huoneesta ja Margareta jäi yksin Alexin vakavien silmien alle. Mutta hän ei pelännyt.

-Minut on kasvatettu vapaaksi, toisin kuin kanssasisareni. Saman vapauden olen antanut avioliitossamme myös sinulle. Tiedän, että vapaus on myös vastuuta, ja siksi olen kaikissa teoissani pyrkinyt ottamaan huomioon tulevaisuuden, huomisen tärkeyden. En ole voinut välttyä joutumasta kiusaukseen, mutta olen siitä kuitenkin selvinnyt voittajana.

Margareta astui ulos puiston puoleisesta ovesta. Kuu loisti metsikön takaa kokonaisena ja salaperäisenä kultapallona yöntummalla taivaalla. Loivasti viettävän rinteen ruohikossa kiiltomatojen valot leikkivät yhä. Lepakot lentelivät äänettömästi tummien kuusten ja koivujen välitse. Osa lyhdyistä oli jo sammunut, mutta joissakin paloi vielä kitulias liekki. Väsymättä Herman kiersi kuistilla gramofonia, joten valssin sävelet viihdyttivät vielä jo varsin väsähtänyttä vierasjoukkoa.

Mustalaisleirin nuotion loiste näkyi suuren koivun takaa, ja yhä heidän surumieliset laulunsa värittivät tummaa kesäyötä. Ilma oli viileä ja raikas, kun Margareta astui naamio poistettuna, kasvot paljaina toisten joukkoon, tuomiolleen kuin noita roviolle.

Hän tunsi miten paheksunta nuoli kuin liekki hänen ihoaan, mutta se ei päässyt pintaa syvemmälle. Viha kilpistyi hänen mielenrauhaansa ja toivoonsa paremmasta. Hänen tukensa olisivat kaikesta huolimatta hyvyys ja uskollisuus.

Margareta kulki vieraiden keskellä silmät lämpöä loistaen. Hän tiesi, että nuo ihmiset, niin vanhat kuin nuoremmatkin, olivat lähimmäisiä, jotka kantoivat mukanaan muistojaan, ratkaisujaan, virheitään, onnistumisiaan - koko elämäänsä tietämättä mitään huomisesta.

Edvard selkeämmin kuin kukaan muu tajusi Margaretan vahvistuneen mielentilan, johon ei mikään pilkka tai alhaisuus näyttänyt tarttuvan. Edvard sai siitä voimaa sanoihinsa, jotka hän ehdottomasti halusi lausua. Hän veti henkeään kuin villieläin vapauteen päästyään ja lainasi itselleen niin tärkeitä Nietzschen rivejä:

- "Mitä on yhteistä meissä ja rnusunnupussa, joka värisee, koska pisara kastetta lepää sen päällä? On totta: me rakastamme elämää emme sen tähden, että olemme tottuneet elämään vaan sen tähden, että olemme tottuneet rakastamaan. Rakkaudessa on aina hiukan hulluutta, mutta hulluudessa on myös aina hiukan järkeä. Ja minustakin, joka pidän elämästä, näyttävät perhoset ja saippuakuplat ja mitä niiden laatuisia ihmisten joukossa on, tietävän eniten onnesta. Minä olen oppinut kävelemään: nyt en enää paimenna juoksuani. Olen oppinut lentämään: nyt en enää odota sysäystä paikalta päästäkseni. Nyt minä olen kevyt, nyt minä lennän, nyt minä näen itseni allani, nyt minulla tanssii joku jumala."

Mies sulki silmänsä hetkeksi, pyyhki näkymättömiä kyyneleitä ja etsiytyi Ellenin viereen. Hän syleili vaimoaan ja suuteli tätä otsalle.

Margareta kääntyi liikuttuneena poispäin ja kohtasi enkelihahmoisen Johannan viisaat ja myötäelävät silmät. Margareta tiesi, että vain ne, joiden tunteet olivat yhtä vahvat, pystyivät näkemään hänen jaloissaan lasikengät. Ne auttoivat häntä niin kuin Johannaakin kulkemaan elämän vaarallisella ja petollisella tiellä särkymättä kohti huomista. Kenestäkään välittämättä hän lausui ystävälleen:

- "Oi ollapa kerrankin ihminen."

Ehkä Johanna pelkäsi, ehkä hänet oli lannistettu.

Margareta ei koskaan antaisi kenenkään ihmisen lannistaa itseään.

Lähteitä ja viittauksia

Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 7. Loivamaa, Ismo. BTJ, 2010.