Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Kadonneet kirsikat
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Kadonneet kirsikat on romaani koulumaailman murroksesta 1990-luvun alusta 2000-luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle.
Oppilaista tehtiin itseohjautuvia asiakkaita, opettajista vain virikkeitä tarjoilevia valmentajia ja rehtoreista kiihtyvän muutosvauhdin ylläpitäjiä. Kouluihin tuotiin uudet johtamismallit ja tehokkuusvaatimukset. Konsultit tulivat kertomaan opettajille, mitä ja miten pitää opettaa.
Lyötiin alkutahdit turhautumiselle, uupumiselle ja alanvaihdoille sekä ja osaamistason laskulle. Nuorilta on alettu vaatia yhä aikaisemmin yhä enemmän eivätkä kaikki pysy mukana.
Romaanin Asko Lehmus on maaseutulukion rehtori, joka taistelee kaikkien nuorten tasavertaisesta oikeudesta koulutukseen. Valtakunnallisten vaatimusten ja paikallisten mahdollisuuksien ristipaineissa hän saa voimaa nuorten elämänhalusta, hyvästä työyhteisöstä ja luonnosta. Pohjoisen valoisassa kesäyössä ihminen saa olla neulanreikää pienempi rikkahippunen.
”Unelmoin sellaisen koulurauhan julistuksesta, joka olisi antanut oppimisen ilon ja opettamisen rauhan. Rauhan kouluille tilan tehdä sitä, miksi ne ovat olemassa. Noista unista minut on herätetty aivan toisenlaiseen todellisuuteen. Laman jälkeen ei ole palattu mihinkään entiseen. Unelmista on tullut raastavia muistoja ja märkiviä avohaavoja.”
(Väyläkirjat)
Oppilaista tehtiin itseohjautuvia asiakkaita, opettajista vain virikkeitä tarjoilevia valmentajia ja rehtoreista kiihtyvän muutosvauhdin ylläpitäjiä. Kouluihin tuotiin uudet johtamismallit ja tehokkuusvaatimukset. Konsultit tulivat kertomaan opettajille, mitä ja miten pitää opettaa.
Lyötiin alkutahdit turhautumiselle, uupumiselle ja alanvaihdoille sekä ja osaamistason laskulle. Nuorilta on alettu vaatia yhä aikaisemmin yhä enemmän eivätkä kaikki pysy mukana.
Romaanin Asko Lehmus on maaseutulukion rehtori, joka taistelee kaikkien nuorten tasavertaisesta oikeudesta koulutukseen. Valtakunnallisten vaatimusten ja paikallisten mahdollisuuksien ristipaineissa hän saa voimaa nuorten elämänhalusta, hyvästä työyhteisöstä ja luonnosta. Pohjoisen valoisassa kesäyössä ihminen saa olla neulanreikää pienempi rikkahippunen.
”Unelmoin sellaisen koulurauhan julistuksesta, joka olisi antanut oppimisen ilon ja opettamisen rauhan. Rauhan kouluille tilan tehdä sitä, miksi ne ovat olemassa. Noista unista minut on herätetty aivan toisenlaiseen todellisuuteen. Laman jälkeen ei ole palattu mihinkään entiseen. Unelmista on tullut raastavia muistoja ja märkiviä avohaavoja.”
(Väyläkirjat)
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Päähenkilöt
Tapahtumapaikat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
255