Docventures 2018, viikko 5: median ja mainonnan valta
Kirjasampo ja Helmet-kirjasto julkaisevat taas kirjavinkkejä Docventures-dokumenttien aiheista. Hyllyssä ovat kauden viidennen jakson kaunokirjallisuusvinkit. Katso kaikki jakson kirjavinkit: Docventures 2018 -kirjavinkit, viikko 5
Frédéric Beigbeder: 24,99 € (Like 2004, suom. Ville Keynäs)
Tragikoominen ja satiirinen romaani mainosmaailmasta, jota päähenkilö Octave inhoaa, vaikka onkin itse menestyvä mainosmies. "Olen kolme askelta sinua edellä ja saan sinut aina turhautumaan." Julkean hauska teos kertoo maailmasta, jossa aivan kaikki on kaupan. Kirjan nimi eri maissa on määräytynyt sen myyntihinnan perusteella, ja suomalainen pokkaripainos on nimeltään 8,99 €.
Heinrich Böll: Katharina Blumin menetetty maine (Otava 1975, suom. Kai Kaila)
Saksalaisen Nobel-kirjailijan pienoisromaanissa nainen joutuu oikeudessa syytetyksi sensaatiolehden reportterin ampumisesta. Häikäilemätön LEHTI vääristelee asian tunnistamattomaksi, kunhan levikki vain lisääntyy, ja oikeuslaitos etäännyttää kaiken nukketeatteriksi. Tapahtumien keskellä on kuitenkin tavallisen ihmisen tuhoutuva elämä.
Pekka Hiltunen: Onni (WSOY 2016)
Oskari rakastaa toimittajantyötä, mutta vihaa ammatin kurjistumista samalla kun toimitukseen kuljetetaan bloggaajia kertomaan, miten ruokamainokset sopisivat parhaiten lehden juttujen kylkeen. Työpsykologin haastattelussa Oskari ei voi olla enää hiljaa, vaan jakaa niin mielipiteensä kuin elämänsäkin. Samalla vanha koulukaveri on (ainakin mielestään) matkalla supertähteyteen.
Arto Salminen: Paskateoria (WSOY 2001)
Salminen kuvasi romaanissaan iltapäivälehden toimituksen työtä rankalla satiirilla, omalla kaunistelemattoman tehokkaalla tyylillään. Vaikka toimittaja Suurnäkki ei ole kovin miellyttävä ihminen, hän haluaisi toimia jokseenkin moraalisesti, mutta saa esimieheltä vain haukkuja. Kirjan henkilöt ovat tavalla tai toisella langenneita.
- Kirjaudu sisään tai rekisteröidy kirjoittaaksesi viestejä.