Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Päistikkaa
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Satiirinen romaani taidemaailmasta ja moraalin venyvyydestä houkutuksen edessä
Filosofi Martin Clay tunnistaa hämmästyksekseen naapureidensa kotona roikkuvan taulun kadonneeksi Bruegheliksi.
Mitä ihminen tekee tällaisessa tilanteessa? Menee ja sanoo että teillä roikkuu Brueghel tuolla kylppärissä? Vai herääkö houkutus pimittää tieto ja koettaa hyötyä tilanteesta?
Michael Frayn käyttää dramaturgin kykyjään ja kokemustaan tässä hullunhauskassa, yllättävässä romaanissa. Martin Clay ja vaimonsa Kate ovat omanarvontuntoisia kaupunkilaisia ja hyväksyvät vastentahtoisesti kesänaapurinsa Tony Churtin ja tämän nuoren vaimon päivälliskutsun. Mitä yhteistä heillä voisi olla näiden maajussien kanssa, olkoonkin että kartano on suuri ja komea? Isännällä on kuitenkin heille tehtävä: voisiko Martin vilkaista paria taulua ja arvioida ne?
Ällistyksekseen Martin huomaa tuijottavansa mielestään mittaamattoman arvokasta mestariteosta 1500-luvulta. Saattaakseen sen suuren yleisön ulottuville – ja pelastaakseen kertaheitolla oman taloutensa – hän päättää saada sen käsiinsä. Tietysti omistajalle kertomatta. Mutta onko se todella aito Bruegel?
Martin sukeltaa päistikkaa Alankomaiden 1500-luvun maalaustaiteen historiaan tutkimuksessaan, josta tulee hänelle lähes pakkomielle. Autenttisuuden ja väärennöksen, varman ja epävarman tematiikka kulkee yhtä lailla ajatusten ja elämäntyylin kuin taideteosten tasolla. Onko Martin väärässä salatessaan epäilyksensä omistajalta? Onko maaseutu aidompaa kuin kaupunki? Pyhittääkö tarkoitus keinot? Vai aliarvioiko hän kaikki tykkänään?
Fraynille tunnusomainen ironia maanmiehiään, hyvää tarkoittavaa brittiläistä keskiluokkaa ja sosiaalista statusta havittelevia kohtaan löytää oivaltavan sävyn taidebisneksen ja nyky-Britannian kuvauksessa.
(Tammi)
Filosofi Martin Clay tunnistaa hämmästyksekseen naapureidensa kotona roikkuvan taulun kadonneeksi Bruegheliksi.
Mitä ihminen tekee tällaisessa tilanteessa? Menee ja sanoo että teillä roikkuu Brueghel tuolla kylppärissä? Vai herääkö houkutus pimittää tieto ja koettaa hyötyä tilanteesta?
Michael Frayn käyttää dramaturgin kykyjään ja kokemustaan tässä hullunhauskassa, yllättävässä romaanissa. Martin Clay ja vaimonsa Kate ovat omanarvontuntoisia kaupunkilaisia ja hyväksyvät vastentahtoisesti kesänaapurinsa Tony Churtin ja tämän nuoren vaimon päivälliskutsun. Mitä yhteistä heillä voisi olla näiden maajussien kanssa, olkoonkin että kartano on suuri ja komea? Isännällä on kuitenkin heille tehtävä: voisiko Martin vilkaista paria taulua ja arvioida ne?
Ällistyksekseen Martin huomaa tuijottavansa mielestään mittaamattoman arvokasta mestariteosta 1500-luvulta. Saattaakseen sen suuren yleisön ulottuville – ja pelastaakseen kertaheitolla oman taloutensa – hän päättää saada sen käsiinsä. Tietysti omistajalle kertomatta. Mutta onko se todella aito Bruegel?
Martin sukeltaa päistikkaa Alankomaiden 1500-luvun maalaustaiteen historiaan tutkimuksessaan, josta tulee hänelle lähes pakkomielle. Autenttisuuden ja väärennöksen, varman ja epävarman tematiikka kulkee yhtä lailla ajatusten ja elämäntyylin kuin taideteosten tasolla. Onko Martin väärässä salatessaan epäilyksensä omistajalta? Onko maaseutu aidompaa kuin kaupunki? Pyhittääkö tarkoitus keinot? Vai aliarvioiko hän kaikki tykkänään?
Fraynille tunnusomainen ironia maanmiehiään, hyvää tarkoittavaa brittiläistä keskiluokkaa ja sosiaalista statusta havittelevia kohtaan löytää oivaltavan sävyn taidebisneksen ja nyky-Britannian kuvauksessa.
(Tammi)
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Päähenkilöt
Tapahtumapaikat
Tarkka aika
Asiasana tai oma avainsana
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ilmestymisaika
Sivumäärä
437
Kustantaja
Kieli
Kääntäjä
Sarjamerkintä
Nimi
Ilmestymisaika
Sivumäärä
342