Kivi, Aino
Kuvatiedoston lataaminen
![http://media.onki.fi/7/9/6/saha/kirjasampo/0_2113777992302145611.jpg](https://www.kirjasampo.fi/sites/default/files/styles/medium/public/kulsa_cache/images/media.onki.fi/7/9/6/saha/kirjasampo/0_2113777992302145611.jpg?itok=gbKCPR_g)
Photograph information
Kuva: Ville Kokkola
Elämäkertatietoa
Asuinpaikka:
Joensuu vuodesta 2014 lähtien
Meriitit:
Helsingin sanomien kirjallisuuspalkinnon finalisti 2016
PIIGS Dramaturgia sobre la crisis 2016 -festivaaleille valittu näytelmä
Ura:
Yo Kallion lukio 2003
Kriittinen korkeakoulu, kirjoittajalinja 2005-2007
Humanististen tieteiden kandidaatti, Helsingin yliopisto 2010
Teatteritaiteen maisteri, Teatterikorkeakoulu 2012
Freelance-ohjaaja, dramaturgi 2012-2014
Kiinnitys ohjaajana Joensuun kaupunginteatteriin vuodesta 2014
Joensuu vuodesta 2014 lähtien
Meriitit:
Helsingin sanomien kirjallisuuspalkinnon finalisti 2016
PIIGS Dramaturgia sobre la crisis 2016 -festivaaleille valittu näytelmä
Ura:
Yo Kallion lukio 2003
Kriittinen korkeakoulu, kirjoittajalinja 2005-2007
Humanististen tieteiden kandidaatti, Helsingin yliopisto 2010
Teatteritaiteen maisteri, Teatterikorkeakoulu 2012
Freelance-ohjaaja, dramaturgi 2012-2014
Kiinnitys ohjaajana Joensuun kaupunginteatteriin vuodesta 2014
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Tekstit kokoomateoksissa:
Kuusiraajainen purppuratähti : 13-19-vuotiaitten runoja. Tammi 2003
Näytelmät:
Hoc est corpus. Kumpulan metsäteatteri 2006
Loistava Ella! : monologi Ella Erosesta. Loistava company 2012
Kuusiraajainen purppuratähti : 13-19-vuotiaitten runoja. Tammi 2003
Näytelmät:
Hoc est corpus. Kumpulan metsäteatteri 2006
Loistava Ella! : monologi Ella Erosesta. Loistava company 2012
Tyhmät ihmiset hallitsevat maailmaa : musiikkiteatterinäytelmä. Tampereen ylioppilasteatteri 2012
Rahakabaree : musiikkiteatterinäytelmä. Joensuun kaupunginteatteri 2015
Kari Krandi. 2016
Muu tuotanto:
Jossain on aina aamu, fragmentti musiikkiteatteriteoksessa Vapautuspassio, TeaK 2010. Musiikkiteatterinäytelmä.
Näytelmä Kari Krandi oli osana PIIGS Dramaturgia sobre la crisis 03 -festivaalikirjaa. 2016
Rahakabaree : musiikkiteatterinäytelmä. Joensuun kaupunginteatteri 2015
Kari Krandi. 2016
Muu tuotanto:
Jossain on aina aamu, fragmentti musiikkiteatteriteoksessa Vapautuspassio, TeaK 2010. Musiikkiteatterinäytelmä.
Näytelmä Kari Krandi oli osana PIIGS Dramaturgia sobre la crisis 03 -festivaalikirjaa. 2016
Tekstinäyte
Boddah!
Mietin sinua nyt kun makaan hiljaa autotallin yläkerrassa. Tuijotan tahraa joka pinttyy maton nukkaan. Veri hyytyy, roiskeet jättävät oudon symmetrisen kuvion. Se on kuin kummallinen musteläiskätesti, psykoanalyysia post mortem. Mitä näet lattialle levinneessä aivokudoksessa? Tuleeko mielikuvia?
Ja usko tai älä, Boddah, näen siinä sinut. Näen meidät yhdessä. Me soitamme biisejä Mari-tädin bändikämpällä. Sinä laulat, minä rämpytän pikkuruista kitaraa, me vedämme Beatlesia, vanhaa kunnon "Here comes the Sunia", ja vaikka se ei kuulosta kovin hyvältä, siinä on fiilistä, ja se on tärkeintä. Se oli ennen kuin äiti istutti minut keittiönpöydän ääreen ja sanoi että ennen koulun alkua minun pitäisi jättää sinut, Boddah. Minä olin kuulemma jo iso poika, ja isojen poikien ystävät näkyvät myös aikuisille, ja jos se ei onnistu hyvällä, se onnistuu pahalla, ja saan valita näistä kahdesta. Voi äiti, äiti. Aina järkevä kasvattaja. Suojelemassa minua itseltäni. Ja mihin se johti. Minä jätin sinut, heitin pois kuin haisevat Converset, vaikka ne joskus olivat kuranttia kamaa. En ole puhunut sinulle pariin vuosikymmeneen. Ehkä olisi pitänyt.
[Maailman kaunein tyttö. Into 2016, s. 55]
Mietin sinua nyt kun makaan hiljaa autotallin yläkerrassa. Tuijotan tahraa joka pinttyy maton nukkaan. Veri hyytyy, roiskeet jättävät oudon symmetrisen kuvion. Se on kuin kummallinen musteläiskätesti, psykoanalyysia post mortem. Mitä näet lattialle levinneessä aivokudoksessa? Tuleeko mielikuvia?
Ja usko tai älä, Boddah, näen siinä sinut. Näen meidät yhdessä. Me soitamme biisejä Mari-tädin bändikämpällä. Sinä laulat, minä rämpytän pikkuruista kitaraa, me vedämme Beatlesia, vanhaa kunnon "Here comes the Sunia", ja vaikka se ei kuulosta kovin hyvältä, siinä on fiilistä, ja se on tärkeintä. Se oli ennen kuin äiti istutti minut keittiönpöydän ääreen ja sanoi että ennen koulun alkua minun pitäisi jättää sinut, Boddah. Minä olin kuulemma jo iso poika, ja isojen poikien ystävät näkyvät myös aikuisille, ja jos se ei onnistu hyvällä, se onnistuu pahalla, ja saan valita näistä kahdesta. Voi äiti, äiti. Aina järkevä kasvattaja. Suojelemassa minua itseltäni. Ja mihin se johti. Minä jätin sinut, heitin pois kuin haisevat Converset, vaikka ne joskus olivat kuranttia kamaa. En ole puhunut sinulle pariin vuosikymmeneen. Ehkä olisi pitänyt.
[Maailman kaunein tyttö. Into 2016, s. 55]