Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Pastoraali

Kommentit (2)

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

"Maisema veden kalvolla oli niin täydellinen, että oli mahdotonta sanoa, kumpi noista kahdesta oli oikea maailma."

Aki Ollikaisen odotettu kolmas romaani hehkuu suvisen päivän maalaisidylliä ja kesäyön unelmaa, suviyössä kulkevien ihmisten haaveita. Yhden päivän aikana kohtaavat monien sukupolvien todellisuudet, aika kulkee itsensä läpi ja outoja tapahtuu. Ja tapahtuu aivan tavallisiakin. Kaksi nuorta rakastuu, kaksi vähän vanhempaa kipuilee suhteessaan, kaksi vielä iäkkäämpää on löytänyt kauniin rauhan toisistaan.

Mutta Pastoraalin maaginen maailma on myös julma ja arvaamaton. Sinitaivaista päivää uhkaavat tummat pilvet, varjoissa vaeltaa valtava susi ja ilkkuvat korpit keikkuvat oksallaan. Ja kun aamu viimein valkenee, on idyllin keskellä riehunut ahnas kuolema.

(Siltala)

Kirjallisuudenlaji

Aiheet ja teemat

Tapahtumapaikat

Tapahtuma-aika

Alkukieli

Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

137

Kieli

Kommentit (2 kpl)

Ollikaisen Pastoraali oli lukulistallani vuoden ennen kuin sain tartuttua kirjaan ja luettua sen. Kun sitten luin kirjan luettuani määritelmän pastoraalista, niin koko kirja aukeni ihanasti ja puhkesi kukkaan. Lähtökohta, maaseutu ja sen todellisuus, muualle muuttavat ihmiset, erikoiset kohtaamiset olivat tutun ollikaismaisia. Oli sotalasta ja maastamuuttajaa, oli jonkin aidon elämän etsinnän perässä maalle muuttanutta idealisti-perhettä, oli muistisairautta ja nuoruuden nostalgiaa. Kaiken taustalla suomalainen kesä: ranta, sauna, lammashaka ja iso paha susi. Ja aivan yllättäen lopussa huumeet sotkevat kaiken sen, mikä vielä oli jotenkin järjellistä ja ymmärrettävää. Nerokas kirja. 1/2020

Linkki

Kesäyön unelmia suomalaisittain, tuntuu sopivalta loppukaneetilta, kun on saanut päätökseen Aki Ollikaisen pienoisromaanin Pastoraali. Suomalaisen maaseudun huomassa kolmen eri sukupolven edustajat elävät rauhallista päivää. Rauhaa reunustaa kuitenkin täyttymistään odottava uhka, jolla on erityisesti suden silmät. Henkilöihin kuuluvat mm. dementoitunutta puolisoaan hoivaava vanha mies, heidän kaupungista tullut nuori lapsenlapsensa, keski-ikäisyyttään pohdiskeleva naapurin nainen ja vanhalle kotitalolle Ruotsista palannut mies. Päivä kulkee verkkaisesti, esiin putkahtelee muistoja ja toiveita.

Ollikainen kirjoittaa tässä romaanissa proosaa, jossa virkkeet ovat siltoja ja kokonaisuus, tapahtumien ketju, merkittävin. En kohdannut paljoakaan "sitaattimateriaalia", ja dialogivetoisuutta on enemmän kuin Ollikaisen aiemmissa kirjoissa. Maaseudun luontokuvaus on kaunista ja vie ajatukset Sillanpäähän saakka. Ihmisten ruumiillisuuden kuvaus sen sijaan mietityttää. Heti sivulla 6 tulee hämmentävä vertaus: "Kun vastarannan matalia vaaroja katsoi poukaman yltä haihtuvan usvan läpi, ne näyttivät kohoilevan kuin nuoren neidon rinnat." Hahmoteltu tunnelma särkyi alkuunsa. Tuntuu tekemällä tehdyltä, ja miksi juuri nuoren neidon rinnat? Tämäkään ei riittänyt, vaan naisruumiiden kuvaus on halki kirjan juuri rintoihin keskittyvää. Mietin Liv Strömquistin Kiellettyä hedelmää joka kerta kun teoksessa puhuttiin "jalkovälistä". No, jokainen voi tietysti valita oman kulmansa lähestyä ruumiillisuutta tekstissä. Ollikainen on taitava kirjoittaja, ja häneltä on tottunut odottamaan paljon. Pastoraalikin on kokonaisuutena toimiva pienoisromaani. Erityisesti lopetus oli palkitseva.

"Kaius teki hauen toiselle kyljelle sen, minkä Esko oli juuri opettanut. Vähän kömpelösti, mutta kaikki tapahtui oikeassa järjestyksessä. Esko myhäili tyytyväisenä. Kun jäljellä oli vain perkuujätteet, Esko otti hauen pään ja kertoi vievänsä sen Aatulle, ellei Meri sitä välttämättä haluaisi. Meri katsoi kalan irvistävä kitaa ja irvisti takaisin, pudisti sitten päätään." (s. 53)

Linkki